Länk ger nytt liv åt WiMAX frekvenserna

Länk ger nytt liv åt WiMAX frekvenserna

Induo lanserar en högkapacitetslänk från RADWIN avsedd för 2,5 samt 3,3-3,8 GHz frekvensområden. Frekvensbanden i mitten av 3 GHz bandet är ursprungligen avsedda för WiMAX. Då WiMAX teknikens framgång uteblivit finns möjligheter att med de nya radiolänkarna använda frekvensbanden till andra ändamål.

I Sverige har mobilt bredband via WiMAX fått stå tillbaka för LTE som är den etablerade tekniken för framtidens mobila bredbandsnät. Med ett välutnyttjat frekvensspektrum finns nu möjlighet att använda WiMAX frekvenserna till andra ändamål. RADWIN 5000 HPMP är en serie länkar för att bygga trådlösa högkapacitetsnät på avstånd på upp till 40 km. Länkarna kan användas för punkt till punkt eller punkt till multipunkt nätverk. Länkarna är spektrumeffektiva och kan leverera en hastighet på upp till 100 Mbit/s per sektor med dedikerad bandbredd och garanterad SLA (Service Level Agreement, avtalad kapacitet). Med RADWIN 5000 HPMP kan de som innehar WiMAX-licenser utnyttja dessa band för att leverera hög bredbandskapacitet till tillexempel företagsmarknaden och ta igen de kostnader som investerats i den uteblivna WiMAX-utbyggnaden.

RADWIN 5000 HPMP ger företag och andra organisationer möjlighet att skapa kostnadseffektiva högkapacitetsnät. Radiolänkarna kan även användas för att på ett kostnadseffektivt sätt bygga backhaulnät till 3G och förbättra såväl kvalitet som täckning.

"Då utvecklingen gått från WiMAX och mot LTE finns det en potential att använda näten för andra ändamål. Med RADWINs 5000-serie kan befintliga licenser utnyttjas för att leverera hög kvalitet, hög kapacitet och tjänster med strikta SLA. RADWIN 5000 har redan med framgång används över hela världen i olicensierade frekvensband, och har en viktig marknadsandel bland de operatörer som levererar nätverkskapacitet till företagsmarknaden" säger Björn Moberg, delägare och grundare av Induo.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo samlar de tre varumärkena
Induo Wireless, Induo Net och Induo Home. Induo distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL, Conel, Maestro Wireless, Lantech och ELDES. Vi är svensk distributör för RFM och Teltonika.

Presskontakt:
ulf@induo.com