Realtidskoll med 3G övervakningskamera

Realtidskoll med 3G övervakningskamera

Induo Home lanserar en 3G kamera för trygghetsövervakning av hem och egendom. Kameran, som fungerar i ljus och mörker, kan skicka SMS, MMS och rörlig bild direkt till en mobiltelefon. Kameran lanseras som en vidareutveckling av den MMS kamera Induo lanserade våren 2009.

Kameran använder 3G nätet för snabb överföring av MMS bilder och för hög kvalitet på videosamtalen. Den kontrolleras, konfigureras och styrs via SMS-kommandon. 3G kameran har två sätt att detektera rörelse i det bevakade utrymmet. Dels kan kamerans inbyggda IR-detektor detektera kroppsvärme, och som ett komplement analyseras löpande förändringar i videoupptagningen, vid stora rörelser aktiveras larmsändning. Vid larm kan kameran skicka SMS, MMS, e-post eller ringa ett videosamtal för att visa den aktuella situationen på platsen. Tack vare inbyggd mikrofon går det även att höra vad som händer på installationsplatsen.

Behöriga användare som önskar en ögonblicksbild kan när som helst ringa ett videosamtal till kameran för en ögonblicksuppfattning om vad som händer på platsen. 3G kameran har en inbyggd IR strålkastare vilket gör att videoupptagning kan ske oavsett belysning. Förutom möjligheten att se vad som händer i realtid via 3G så lagras alla videosekvenser på kamerans inbyggda minneskort, som är på 4 GB. Materialet på minneskortet kan när som helst hämtas till en dator via USB (kameran är kompatibel med bland annat Windows och Mac OSX).

Installationen av kameran är enkel. För att använda den krävs, förutom kameran, ett SIM-kort med 3G och tillgång till 230 V jordat eller ojordat vägguttag. Kameran är inte bunden till någon operatör.  För att använda kameran för videoövervakning krävs en 3G telefon som stödjer videosamtal. För övriga telefoner kan ögonblicksbilder och larm överföras som MMS sekvenser. Kameran har ett inbyggt, laddbart Lithium batteri som säkerställer drift även vid strömavbrott.