Router kombinerar 3G och ADSL

Router kombinerar 3G och ADSL

Induo Home lanserar Robustel GoFixed W800 Plus, en 3G router med inbyggt ADSL modem. Routern växlar automatiskt över till 3G om ADSL-förbindelsen bryts men kan även användas som en fristående 3G router. Lösningen riktar sig till konsumenter och mindre företag med behov av hög nätverkstillgänglighet eller en önskan att kunna flytta routern mellan den vanliga bostaden och tillexempel fritidshuset, båten eller husbilen.

Robustel GoFixed W800 Plus har Turbo-3G med HSPA+ teknik med hastigheter på  21 / 5,76 Mbit/s (upp-/nedlänk). 3G routern har stöd för 3G på såväl 900 som 2100 MHz samt fallback till GPRS och EDGE, möjlighet att ansluta extern antenn är användbart för de användare som har svag 3G-signal. Routern har inbyggt wifikort och kan konfigureras som accesspunkt eller brygga med en överföringshastighet på upp till 150 Mbit/s tack vare stöd för wlanstandarderna 802.11b/g och n. 3G routern har brandvägg samt avancerade nätverksfunktioner  och stöd för DynDNS. En inbyggd switch erbjuder 4 stycken 10/100 Mbit/s-portar. Det inbyggda ADSL modemet stöder ADSL standarden ADSL2+.

Robustel GoFixed W800 Plus har stöd för IPsec VPN och PPTP VPN vilket gör den lämpad för säker uppkoppling mellan nätverk. Tack vare inbyggt uttag för telefon, RJ-11, kan en analog telefon användas för samtal. I första hand kopplas samtalen via GSM/3G men routern stöder även VoIP via såväl ADSL som 3G. Routern kan även användas med en fax, dessutom har den stöd för  DTMF-tonsignalering.

Routern konfigureras via webläsare och kan monteras stående på bord eller skruvas på väggen. 3G routern levereras med antenner, nätaggregat, ADSL-splitter, nätverks- och telefonkablage samt bordsställ. Routern beställs direkt från Induo Home, det rekommenderade marknadspriset är 1995 kr inkl moms.

Företagsfakta Induo Home AB
Induo Home AB är generalagent för Robustel och Wi-Ex. Företaget har ett långt förflutet som elektronikdistributör och förvärvades av Induo AB under hösten 2011. Företaget drivs som ett av Induo helägt dotterbolag och verkar sedan hösten 2011 under Induo Home AB.