Router ökar M2M säkerhet

Router ökar M2M säkerhet

En ny funktion i Conels GPRS och 3G routrar ökar säkerheten vid tillexempel M2M kommunikation. Genom en ny kostnadsfri mjukvara kan man begränsa obehörig åtkomst av ansluten utrustning. Funktionen är användbar om den anslutna utrustningen saknar behörighetsskydd eller i de applikationer man vill skydda åtkomst av delar av det anslutna nätverket.

Den nya mjukvaran skyddar NATade IP adresser med inloggning och kan installeras i samtliga av Conels v2 routrar. Routrarna är baserade på ett Linux-operativsystem med möjlighet att implementera egna funktioner där denna är ett sådant exempel. Den som försöker nå utrustning på valda delar av routerns inre nätverk möts av en inloggningsruta där användarnamn och lösenord måste anges.

"Produkter som ansluts till våra routrar saknar ibland möjligheten att skydda åtkomst via ett inloggningsfönster, genom att lägga denna funktion i routern kan vi gå runt problematiken. Det finns även möjlighet att välja denna funktion på ett urval av de ansluta nätverksenheterna" berättar säger Björn Moberg, Induo.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 50 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo AB riktar sig mot proffsanvändare med varumärkena Induo Wireless och Induo Net.  Induo AB distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL, Conel, RADWIN, Maestro Wireless, Lantech, Wi-Ex och ELDES samt svensk distributör för RFM och Teltonika.

Induo AB har ett helägt dotterbolag, Induo Home, som vänder sig mot hemmamarknaden.

Presskontakt:
ulf@induo.com