Mångmiljon-order till Nässjöföretag

På Industrilås i Nässjö är man glada över att ha fått en order på 50 000 egenutvecklade gångjärn som skall levereras till en köpare i USA. Gångjärnet skall användas i de plåtdörrar som omsluter mobila enheter med större maskinell och elektrisk utrustning.

Gångjärnen har både en inbyggd spärr för öppnad dörr, fjäderretur samt mjukstängningsfunktion vilket gör användandet enkelt. Flera andra europeiska tillverkare av gångjärn erbjöd billigare lösningar, men det avgörande för Industrilås produkt var just de inbyggda finesserna som på det hela taget gjorde gångjärnsförslaget från Nässjö billigare - med de extra fördelarna att det blev både snabbare och enklare att montera.

Inför massproduktionen har verktygsmakarna på företaget uppfunnit en speciell nitmaskin som i korthet innebär att gångjärnets samtliga nitar kan pressas samtidigt, vilket sparar mycket tid och arbete. Gångjärnet, som är rostfritt, tillverkas i Nässjö och kommer att levereras till USA i flera sändningar under 2011.

• mekanisk industri
  • export
  • småland
  • nässjö
  • industrilås
  • gångjärn

Industrilås AB tillverkar och tillhandahåller lås och gångjärn av hög kvalitet och design till rätt pris. Företaget arbetar sedan 1981 internationellt med helhetslösningar till dörrar, luckor och inkapslingar utomhus och inomhus. Typiska kunder bygger elkapslingar, serverskåp, teleskåp, tåg, generatorer, husvagnar, släpvagnar eller verktygslådor av produkterna som Industrilås tillverkar.

Det som skiljer Industrilås från övriga tillverkare av lås, handtag och gångjärn är att de behärskar hela tillverkningsprocessen; gjutning, bockning, stansning, pressning, lackering, montering, kvalitetskontroll  och testning. Fabriken finns i Nässjö med 150 anställda. Därtill finns återförsäljare i 21 länder.