Användningsfall- vad används de till?

Användningsfall har gamla anor från svenska Ericsson och Objectory, ingår i modelleringsstandarderna UML2 och SysML och används i kravinsamling/kommunikation världen runt på allt fler områden. Även om vi begränsar tillbakablicken till bara ett år lite drygt, till ”use case 2.0”, får vi ändå ett par hundra miljoner träffar i Google, och antalet stiger. Hos Informator ingår de sedan länge i modelleringskurserna.

Informator anordnar ett seminarium där vi kort går igenom vad Användningsfall är, deras typiska användningsområde, och hur området utvidgats inom både IT och andra branscher och produkter.

Målgrupp: Tekniska projektledare, kravställare och projektintressenter, arkitekter, testsamordnare, produktinnovatörer och utvecklare, ”affärsänglar”, tekniska säljare.

Del 1 - användningsfall på ”kartan” - Tänk inte programvara, tänk samspel och interaktivitet

Vi ger korta exempel på Användningsfallsbeskrivning (”punktlista”), Användningsfallsdiagram i UML (”grafisk innehållsförteckning”), och var Användningsfall ger mycket utdelning resp lite.

Del 2 - 2 aktuella riktningar i utvidgad tillämpning

a) Utanför IT: Agil FoU och innovation med kundens behov i fokus

Varför finns det managementforskare kring Harvard som skriver om Användningsfall? Intresset i ett mycket bredare spektrum av branscher än mjukvara tilltar när nu lättviktiga processer på slimmade FoU-avdelningar (Agile/Lean) betonar handgriplig kundnytta. Ju mer interaktiv en produkt, ju mer kommer Användningsfall att krympa långbänken i början av innovationsprocessen, där olika roller annars lätt pratar i cirklar kring en ny produktidé.

b) Inom IT: Arkitektur och infrastrukturanvändningsfall

Att beskriva (och uppdatera) centrala arkitekturprinciper på bara ett ställe. Punktstrukturen och standardnotationen är samma som alltid, men synvinkeln är en annan, på tvärs mot ”applikationsglasögonens”. I en skiktad arkitektur hanteras många icke-funktionella krav (NFR) av en färdig infrastruktur, på ett enhetligt sätt. Det leder inte till en ny applikation utan till en mer utbyggd plattform som fungerar som infrastruktur för alla applikationer.

Anmäl dig till seminariet hos Informator, Karlavägen, Stockholm 26 feb här

Genomförs i samarbete med Kiseldalens.

Milan Kratochvil är Advanced UML Professional (OCUP certifikatnivå 3 av 3) och huvudförfattare till UML Xtra Light – How to Specify Your SW Requirements. Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom modellering, UML, patterns, analys och design. Håller f.n. kurser i arkitektur, och i modellering där Användningsfall ingår: T2715, T2716 (kundinternt är även 1 dag om Användningsfall möjlig, för en blandning av olika roller).

Hans gästbloggar om Användningsfall hittar du på Informatorbloggen.