ITSM: Finns det ett värde i att folk inte ska förstå?

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 10:55 CEST

När jag först kom i kontakt med termen IT Service Management (ITSM) hade jag ingen aning om vad det handlade om. Jag hade precis blivit anställd som konsult på ett bolag som fokuserade på ITIL. Jag hade en vag uppfattning om vad ITIL var men hade aldrig hört talas om ITSM. Det tog mig minst ett år innan jag hade en någorlunda tydlig uppfattning om vad som menades med ITSM. Under den tiden hade jag hållit kurser i ämnet. Inte ens idag, nio år senare, är jag helt säker på innebörden av termen ITSM. Det verkar nämligen råda lite olika uppfattningar om det, även hos oss (självutnämnda) experter.
Vid en handuppräckning på vårt senaste ITIL-frukostseminarium var det tre (3) personer av totalt 30 som hade hört talas om ITSM.
Varför fortsätter vi då (=branschen) använda termen ITSM i alla möjliga sammanhang, inklusive marknadsföring!?

Finns det ett värde i att målgruppen inte ska förstå?!

Eller är vi så insnöade i vår ITSM-värld att vi tappat kollen på verkligheten?
Jag hoppas och tror på det senare. Det är så lätt att glömma hur det är att inte kunna. När man väl kan. Jag påminns om det i alla möjliga sammanhang. T.ex. igår kväll när grannpojken Erik skulle lära mig cykla på bakhjulet, samtidigt som jag försökte lära min snart 3-årige son åka sparkcykel. Erik såg inte svårigheten i att cykla på bakhjulet...

Läs resten av Ola Källgårdens bloggpost om ITSM på Informatorbloggen

Till Informators ITIL-utbildningar

Boka plats i tid på kostnadsfria seminarier!
ITIL-frukost

Introduktion till Tjänstehantering (Service Management) för HR

Informator är Nordens största kompetensutvecklare inom IT och projektledning. Våra kurs- och certifieringscenter finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. www.informator.se

Kommentarer (0)