Boka konferensen online

Allt fler väljer att boka via nätet. Hotell, flyg, tåg, hyrbil mm kan sedan länge bokas online. Men att boka en konferens på samma sätt har blivit möjligt först nyligen. På webbtjänsten Informus, som har fakta om Sveriges alla konferensanläggningar, är det nu möjligt att boka ett flertal av dem online.

För att kunna välja rätt plats för sin konferens behöver man svar på ett antal frågor. Vilka ställen har rätt kapacitet? Vilken teknik finns tillgänglig? Vad kostar det och inte minst viktigt, är det ledigt?

Alla dessa frågor - och en hel del till - ger söktjänsten Informus svar på. Det nya är att nu kan ett 20‑tal mötesanläggningar bokas direkt via nätet. Ett samarbete med bokningsmotorn BYOS gör att konferenslokal, mat, övernattning och i vissa fall även aktiviteter kan beställas och bokas online.

- Vi valde att samarbeta med BYOS eftersom de har en bra teknisk lösning och en funktion som passar vårt behov, säger Mikael Bengtson, vd på Informus. Vårt mål är att Informus webbtjänst ska erbjuda onlinehjälp hela vägen från val av plats för konferensen till slutlig bokning.

Bland anläggningarna som erbjuder bokning via Informus finns tex Tammsvik, Stora Brännbo, Welcome Hotel, Stensnäs, Sigtunahöjden, Djurönäset, Sigtunastiftelsen och Skåvsjöholm.

- De flesta bokningsmotorer bygger på att anläggningen lägger upp några enstaka rum varje dag till försäljning via nätet, så kallad allotment, berättar Mikael. Tar rummen slut får man vackert vänta tills de släpper fler.

Det unika med BYOS lösning är kopplingen i realtid direkt till anläggningens eget system som ger en helt aktuell bild av bokningsläget.

- Det ger fler lediga rum och säkrare bokning. Precis vad vi vill erbjuda kunderna, avslutar Mikael.

För mer information kontakta:

Mikael Bengtson
vd Informus