Några praktiska råd för hur man genomför en LVU-förhandling

Infosoc Rättsdata har lanserat en ny webbutbildning gällande LVU-processen. Kursen riktar sig främst till de anställda på socialtjänsten som arbetar med LVU-utredningar. Utbildningen syftar till att ge kursdeltagaren lärdom om hur man redan i början av BBIC-utredningen bör planera för den kommande processen i förvaltningsrätt och kammarrätt. Det handlar om att i rätten muntligen kunna sammanfatta den långa BBIC-utredningen till korta anföranden i förvaltningsrätten. Dessutom betonar kursen hur man förbereder och genomför en aktiv insats i domstolen. Allt för att undvika onödiga bakslag i domstol.

På ett användarvänligt och enkelt sätt kan du genomgå webbutbildningen i hemmet eller på jobbet – helt oberoende av tid och plats. Filmen är uppdelad i fem avsnitt med efterföljande kunskapsfrågor efter varje del. Beräknad tidsåtgång är ca 2 timmar. Efter genomgången kurs kan du som deltagare skriva ut ett kursintyg som visar att du har genomgått Infosoc utbildning om LVU-förhandlingen.