100 Mbit rakt ut i skogen

T3 levererar fast bredband via fiber rakt ut i skogen när Skogsnolia äger rum 11-13 juni i Hörnefors, söder om Umeå. Maria Hedblom, vd för Skogstekniska klustret, invigningstalar när mässan öppnar.

Internetuppkoppling har blivit allt vanligare för skogsmaskiner och skogsbruk. Digitala kartor, arbetsordrar och maskinunderhåll på distans ger nya möjligheter till ett effektivare skogsbruk.

Ett exempel är systemet MaxiFleet som Komatsu Forest tagit fram och som gör det möjligt att från en dator eller smartphone hålla koll på, samordna och optimera produktionen. Det gör det enkelt att följa skogsmaskinerna i nära nog realtid och snabbt se var alla maskiner befinner sig, följa produktionen och driften samt ge support på distans.

När Skogsnolia lockar närmare 200 utställare och skogsmaskintillverkare att ställa ut på mässområdet i skogen utanför Hörnefors är snabb internetuppkoppling därför efterfrågat.

T3 bygger bredbandsnät

Men med ett stora antal besökare och utställare begränsas åtkomsten till internet via mobilnäten eftersom mobiloperatörerna prioriterar samtal före mobildata. För att få en pålitlig och snabb internetuppkoppling under hela Skogsnolia erbjuder därför bredbandsleverantören T3 fast internetanslutning via fiber. T3 bygger ett bredbandsnät på mässan och levererar 100 Mbit rakt in i utställarnas montrar.

Invigningstalar

Invigningstalare för mässan är Göran Persson, styrelseordförande i Sveriges största skogsbolag och tidigare statsminister samt Maria Hedblom, vd för Skogstekniska klustret.

Skogstekniska klustret startade som ett nätverk 2004 och driver, tillsammans med elva medlemsföretag skogstekniska utvecklingsprojekt i samverkan mellan företagen och akademisk forskning och utveckling.

– På så sätt blir klustret en nyckelaktör för dialog mellan dem som kommer att påverka framtidens skog och uppfinna morgondagens skogsmaskin, säger Maria Hedblom.

Deltagarsystem via webb och mobil

Under Skogsnolia erbjuder mässan ett nytt system för mässdeltagande. Via sociala medier som Facebook och Linkedin ska deltagare enkelt kunna berätta för sina vänner att de deltar på mässan.

Systemet gör det också enkelt att boka möten med andra deltagare eller utställare via webben eller mobilen.

• t3

• Umeå