Opererar in chip i kroppen

Emilott Lantz har opererat in ett mikrochip i sin kropp. Med ett datorminne under huden tar hon steget mot en framtid där människan blir direkt uppkopplad mot maskiner och internet.

Emilott Lantz från Umeå är en av de första i Sverige som låtit operera in ett mikrochip i sin kropp. Inte större än ett riskorn ligger det inkapslat under huden i höger hand, alltid beredd på att kommunicera med en läsare eller en särskild app i mobiltelefonen.

– Det är perfekt för mig som alltid glömmer mina nycklar, säger Emilott Lantz.

Än så länge har chippet ett begränsat användningsområde men Emilott ser framför sig hur hon i framtiden ska kunna öppna dörrar bara genom att trycka handen direkt mot passerlåset.

Inte orolig

– Jag är inte orolig. Jag har redan implantat i kroppen, jag har skolios så jag är stelopererad i ryggen. Det fungerar ungefär på samma sätt, lägger jag mig i en magnetkamera så kommer metallskruven att reagera på magnetfältet och det är ingen fara så länge personalen vet om det, säger Emilott Lantz.

– Jag har även haft p-stav och det har inte varit något problem överhuvudtaget, berättar Emilott Lantz. P-staven sätts på samma sätt som chippet in under huden. Där får den ligga kvar i upp till tre år och utsöndra hormon för att skydda mot graviditet.

Emilott Lantz
Emilott Lantz får först skriva under på att hon är frisk och godkänner ingreppet. I förgrunden piercaren Chai som injicerade chippet i Emilotts hand.

Emilott Lantz
Några droppar blod och sedan ligger chippet under skinnet på Emilotts hand. Där går det sedan att känna som en lite förhöjning.

Inneslutet i plexiglas

Det var på konferensen Sime 2014 som Emilott lät implantera mikrochippet under huden på sin högra hand. Själva chippet är inneslutet i plexiglas och är en så kallad passiv sändare, vilket innebär att den inte har något eget batteri, inte strålar och inte behöver tas ut för att laddas. Istället aktiveras chippet när läsaren, som kan vara en passerenhet vid en dörr eller en smart mobil med en särskild app, kommer nära Emilotts handlov.

Rfid-taggar i form av små chip är en teknik som används för kontaktlös överföring av små datamängder på korta avstånd. Vanligt är att de byggs in i etiketter, prislappar, id-kort eller förpackningar. Men att implantera dem i människans kropp är något nytt och väcker självklart många frågor om teknik och etik, och vad som händer när människokroppen blir direkt uppkopplad mot maskiner och internet.

Än så länge är det en begränsad skara i Sverige som tagit chansen att sätta in ett chip, men den väntas växa. Hannes Sjöblad, svensk ambassadör för Singularity University och drivkraft bakom biohackerföreningen Bionyfiken, har själv bidragit till att implantera ett fyrtiotal och han berättar att han har en lång väntelista med intresserade. Ett tjugotal nya tillkom, liksom Emilott Lantz, under konferensen Sime i oktober 2014.

Chip som används i djur

Till Sime 2014 var Hannes Sjöblad inbjuden för att tillsammans med två skickliga piercare från Calm Bodymodification ge konferensdeltagarna möjlighet att implantera ett chip i sin kropp, oftast i handen eftersom det är enklast att läsa av det där.

– Den här tekniken är inte direkt ny. Vi rfid-taggar kor, hästar och andra husdjur för att identifiera dem. Eller i nacken på katter så att de kan gå in genom kattluckan, förklarar Hannes Sjöblad.

– Det har vi gjort sedan 90-talet men det nya är att i och med utvecklingen av Internet of Things, smarta devices och billiga läsare så uppstår det praktiska funktioner också för människor.

Nya affärsmöjligheter

Hannes Sjöblad ser redan flera affärsmöjligheter växa fram kring den nya biotekniken. Under konferensen har han fört samtal med tillverkare av elektronikprylar, låsbolag och företag som jobbar med smarta mobiler, alla intresserade av de nya möjligheter som uppstår när chip opereras in i människor.

– Det här är ett nytt gränssnitt mellan din kropp och maskiner. Istället för att skriva in din inloggning trycker du bara handen mot maskinen.

– Vi ser hur utvecklingen i artificiell intelligens gör att datorerna tar över allt fler funktioner, så för att inte hamna efter måste kanske också vi människor uppgradera oss, fortsätter Hannes Sjöblad.

Så Emilott Lantz och de övriga svenskar som låtit implantera ett chip i sin kropp kommer säkerligen att få fler efterföljare, även om det fortfarande finns frågor om vart den nya tekniken kommer att leda.

– Fast jag var mest brydd över hur mamma skulle reagera, men hon har nog varit mest positiv av alla!, säger Emilott Lantz med ett skratt.

Smart mobil i kontkat med chippet i Emilott Lantz hand.
Med en smart mobil kan Emilott Lantz få kontakt med chippet i sin hand.

Sime 2014 biohacking
Under konferensen Sime 2014 visar piercaren Chai på stora scenen hur det går till att injicera ett chip i handen på en person. Ingreppet fångas av en kamera och visas på stor skärm i bakgrunden.

Hannes Sjöblad
Hannes Sjöblad från föreningen Bionyfiken berättar om hela idén med biohacking och att skapa direkt uppkoppling mellan människa och maskin. Ola Ahlvarsson, grundare av Sime, lyssnar intresserat.

Röntgenbild
I handen ligger chippet och väntar på att läsas av och sända ut sin information. OBS! Röntgenbilden visar inte Emilott Lantz hand utan är en bild som visades på stora scenen under Sime 2014 som ett exempel på implanterat chip.