Premiär för nytt butikskoncept. Ett steg mot målet – kalkon en gång i veckan.

Ingelsta Kalkon tagit ytterligare ett steg mot målet – kalkon en gång i veckan. Ett nytt butikskoncept har lanserats i dagligvarubutikerna och nu även i Ingelsta Kalkons egna butiker. Bland dessa är den nyinvigda Gårdsbutiken & Restaurangen på Österlen, Tomelilla kommuns tredje största turistmål, först ut. Viktiga ingredienser i framgångsreceptet, förutom kalkonköttet, är det österlenska ursprunget, företagets historik och en långsiktig ägarfamilj som satsar.

Företagets nya strategi innebär bland annat att utveckla kalkon utifrån upplevelser och öka kännedomen om produkterna genom matglädje, inspiration och synlighet.
Martin Lindström, VD Ingelstad Kalkon AB:
– Alla kan inte besöka Österlen, men vi kan ta Österlen till resten av Sverige. Vårt nya uppgraderade butikskoncept grundar sig på detta. En önskan är att låta fler upptäcka och uppleva vårt ursprung. Vi vill inte bara vara en butik eller en butikshylla, utan också en plats för att uppleva Österlen, kalkon och inte minst äkta matglädje.

Jan Håkansson representerar ägarfamiljen Håkansson och hans motto är ”Individen främst”.
– För oss är moral och etik viktigt. Det innebär att mitt motto genomsyrar allt vi gör och vi ser individen i flera olika skepnader: våra anställda, våra kunder och inte minst kalkonerna. Vår kalkon ska vara den mest välgörande smakupplevelsen från Österlen.

Maria Donis, VD Svensk Fågel, ser en stor potential för kalkon från Österlen. Inte minst när Ingelsta Kalkon formulerat en långsiktig strategi för att skapa inspiration och öka kunskapen om kalkon.
– Ingelsta Kalkon har ett brett sortiment av kalkonprodukter bland annat genom nya styckningsdetaljer och produkter som passar såväl vardag som fest. Utmaningen nu är att låta fler konsumenter upptäcka den svenska kalkonens fördelar vad gäller smak, produkt och miljö.

Ingelstad Kalkon AB ingår i Blentagruppen där även Guldfågel ingår, som omsätter cirka 1,5 miljarder kronor årligen. Jan Håkansson ser Ingelsta Kalkons potential som möjligt ännu större.