Recept med kalkonschnitzel godast i Linas Orginalkasse 2011

Receptet Kalkonschnitzel med rotfruktsås och klyftpotatis vann omröstningen där alla Linas Matkasse kunder fick rösta på vad de tyckte var allra godast i Linas Originalkasse 2011.

Vi har märkt att vi har fått väldig god respons när vi har haft kalkon med i matkassen! säger Lina. Omröstningen skedde på Facebook och över 800 personer röstade i ”Linas interaktiva årslista”.

Kalkonreceptet vann överlägset i Original-kassens årslista. Klicka här för att se det vinnande receptet. På andraplats kom Timjankryddad fläskytterfilé med kantarellsås och ugnsrostad potatis.

Eva Smidfelt, marknadschef Ingelsta Kalkon är glad över utmärkelsen:
– Vi är både glada och stolta över vinsten. Det är fantastiskt hur allt fler upptäcker kalkonköttets fördelar. Vi har märkt ett ökat intresse för kalkon de senaste åren, även om många är fortfarande osäkra på tillagningen. Matkassarna är en god inspirationskälla och stöd vid tillagning av nya rätter.

Kalkon är en stor fågel som väger uppemot 17 kilo och är precis som kyckling en fågel som framför allt använder benen, vilket ger ett mörkare, smakrikare och saftigare lårkött än det ljusa bröstköttet. Oavsett vilken del av kalkonen som föredras så är köttet både magert, proteinrikt och innehåller ett flertal vitaminer och mineraler.