PRESSINBJUDAN - premiär för #doldaglastaket i Almedalen

PRESSINBJUDAN till Almedalen

Stockholm den 17 juni 2019

Brist på kvinnor inom teknik – samtidigt missgynnas många: #doldaglastaket startas i Almedalen – ett upprop om föräldraledighet i den svenska teknikbranschen

VÄLKOMNA

Tid: 2 juli kl 14.30-15.15

Plats: Veckans Affärers tält på Wisby Strand under Almedalsveckan

Det råder brist på ingenjörer generellt, och specifikt på kvinnor, i yrket. Samtidigt halkar kompetenta kvinnor efter i karriären vid föräldraledigheten och branschen läcker. Nu startas #doldaglastaket för att utbilda chefer i att byta perspektiv och investera i anställdas föräldraledighet. Initiativtagare är FEN, Female Engineer Network.

I Almedalen presenterar FEN kampanjen Det dolda glastaket samt en ny undersökning gjord bland Ingenjörsjobbs medlemmar som visar på både goda och sämre exempel. Varmt välkommen att för första gången ta del av vår undersökning och vårt utbildningsmaterial. Vi får också ta del av goda exempel från IT-konsultföretaget Solita, där man bland annat startat ett mentorskap för föräldralediga, samt från tekniska installationsbyrån TFIP, som arbetar aktivt med jämställdhet.

-Det visar sig bland annat att särskilt 90-talister och 60-talister upplevt sig missgynnade i och med sin föräldraledighet vilket är intressant, säger Lisa Lönner, Head of Research and Communication på FEN/Ingenjörsjobb som släpper sin trendrapport i Almedalen.

-Bolagen är ofta beredda att göra nästan allt för att bibehålla sina kunder, jag tycker att vi borde göra detsamma när det gäller våra medarbetare. Vi håller tät kontakt med våra medarbetare före, under och efter föräldraledigheten, säger Petronella Posti, Skandinavienchef på Solita.

Båda företagen deltar i diskussionspanelen tillsammans med Anders Hinn, influencer och utvecklingschef på Wästbygg AB, på scenen i Almedalen.

-Som ingenjörsbyrå inom ett traditionellt manligt område med tydligt jämställdhetsfokus påverkar vi branschen för att öka kvinnors möjligheter till chefskap. Det är dags att den förlegade normen att man inte kan vara både karriärkvinna och mamma försvinner, säger Julia Strandberg Marknads- och kommunikationschef på TFIP

Har du en historia du vill dela? Hör av dig till oss och använd #doldaglastaket

För ytterligare information eller frågor kring undersökningen:

Lisa Lönner, Head of Research and Communication på Ingenjörsjobb och FEN, lisa.lonner@ingenjorsjobb.se eller +46 70 200 94 14

Sveriges största jobb- och karriärsida för ingenjörer

Ingenjörsjobb.se är Sveriges största jobb- och karriärsida för ingenjörer. Vi erbjuder landets bästa räckvidd för kommunikation gentemot ingenjörer som är intresserade av frågor som rör deras egen karriärutveckling. Genom vårt nätverk FEN jobbar vi dagligen med att ge landets ingenjörskvinnor verktyg för att växa, för att på sikt nå målet om ett jämställt ingenjörssverige. Vill du vara med och göra skillnad?

Håll dig uppdaterad om det allra senaste på Ingenjörsjobb.se

Följ oss gärna på sociala medier!

Ingenjörsjobb
LinkedinFacebookInstagram

FEN (Female Engineer Network)
LinkedInFacebookInstagram