Nyhet -

Inicios mentorspace för digital kompetens - en svensk modell för social hållbarhet och innovation?

Mikaela Illanes, grundare och VD presenterade Inicio vid UD:s årliga chefsmöte i Stockholm. Mötet pågår under en vecka och samlar UD-chefer och ambassadörer som ges en statusuppdatering om den senaste utvecklingen i Sverige. I år besökte de Kista Science City och Järva där de får insikter om innovation, ICT-klustret med huvudsäte för Ericsson, träffa startupföretag och unga entreprenörer samt lära sig om olika utbildningsinsatser och arbetsmarknadsåtgärder.

Inicio var inbjudna för att presentera hur vi arbetar med att inspirera unga att lära sig om digital teknik och sammanföra företrädare från akademin och näringslivet med skolor, bibliotek och andra lärmiljöer.

- Vi är väldigt glada över möjligheten att få berätta om vår verksamhet och visa hur vi stödjer unga, särskilt tjejer, att våga tro på sin förmåga och att teknik och matematik inte är så märkvärdigt, säger Mikaela Illanes,

- När skolorna nu måste integrera digitalisering och digitalt skapande i läroplanen kan vi ge stöd i form av lärarkurser och workshops. Vårt Mentorspace är dessutom en arena där vi välkomnar alla som vill bli digitalt kompetenta medborgare i det framtida ”smarta” samhället. Vi har ett nätverk av mentorer som bidrar med olika perspektiv och kulturell bakgrund då vi menar att framtiden också omfattar mångfald, samarbete och social hållbarhet.

- Vi hoppas att ambassadörerna förstår våra ambitioner och kan ta med sig nya insikter ut i världen. Den tekniska utvecklingen går fort och om samhället ska ha en chans att ta ställning till hur vi vill att politiken, företagen, institutioner, media och utbildningsväsende ska förhålla sig till detta så måste vi ha forum för livslångt lärande och bli mer medvetna om möjligheterna och utmaningarna med ett data-drivet samhälle.

• Skola

• lärmiljö