Pressmeddelande -

Inicio i Almedalen 3 juli: Mentorskap, digital kompetens, AI och social hållbarhet på Gotland Science Center

En fjärdedel av alla evenemang under Almedalsveckan handlar om digitalisering och den omställning av organisationer, strukturer, utbildning och innovationskraft som det för med sig. Vi ser fram emot att många nya möten om hur vi kan samverka kring utbildningsfrågor och demokrati för att fler ska känna sig delaktiga i samhällsutvecklingen och kan påverka sin livssituation.

Under en eftermiddag tar vi upp frågor om mentorskap och samverkan i skolan, livslångt lärande och digital kompetens, hur vi ska förhålla oss till AI samt nya modeller som kan hantera dagens utmaningar och bristande tillit. Vi tror att samverkan med andra aktörer och nya roller i skolan kan avlasta lärare och skolledning och tillföra både kompetens och kreativa former för lärande som stärker elevernas förmåga att navigera i en föränderlig tid.

3 juli kl.13.00 Gotland Science Center, Fenomenalen (engelska och svenska)
Demokratiskt uppdrag – unga behöver stöd för att utveckla strategier för livslångt lärande och digital kompetens som gör det möjligt att vara en aktiv medborgare i ett uppkopplat kunskapssamhälle

Samtalet modereras av Inicio med inlägg från professor Mark Smith KTH och Kista Mentorspace, Anna Hedlund, generalsekreterare Unga Forskare, Linda Ekstrand, Skolutvecklare Sollentuna kommun samt Mikaela Illanes, grundare Inicio. ( #utbpol # skola # learningsociety #21stcenturyskills #edtech)

3 juli kl.14.00 Gotland Science Center, Fenomenalen (engelska och svenska)
Understanding AI and how to make use of it in everyday life

Detta panelsamtal om hur vi kan förstå och förhålla oss till AI kommer att föras av Prof. Anne Håkansson, Tromsö Universitet och KTH Live In Lab, Ron Hartung, Senior Researcher, Franklin University, Prof. Mark Smith, KTH Datavetenskap och Elektronik samt Anders Arpteg, CTO Peltarion.

De kommer att belysa olika användningsområden där AI kan göra stor skillnad men också hur vi kan ställa rätt frågor kring t ex data och säkerhet. Hur kan vi bygga system för att säkra datakällor, hur kan vi skilja ut vilken data som är relevant, vilken forskning och diskussioner behöver vi föra framöver mm?

3 juli kl.15.00 Gotland Science Center, Fenomenalen (engelska och svenska)
How do we build the new Nordic model of Trust with leadership of self, institutions and society

Etta v dagens grundläggande utmaningar är bristen på tillit. Hur kan vi bygga upp nya former av tillit och socialt kapital? Hur kan vi bättre förstå oss själva och utveckla ledarskap för ett hållbart samhälle i enlighet med de globala? Denna workshop på engelska (och svenska) utforskar Bert-Ola Bergstrand, Michael Sillion och Karl McFaul olika lösningar från flera nätverk och möten i våra grannländer där en ny nordisk modell formas och prövas. #ImpactJourney #LearningSociety