Pressmeddelande -

Möt Inicio på Skolforum i en workshop om mentorskap och digital teknik, i makerspace och i monter C03:15

Framtidens lärande och likvärdig skola diskuteras i många olika forum som är engagerade i skolans pedagogiska metoder, nya digitala verktyg och nya riktlinjer och kunskapsmål. Inicio bidrar till Skolforum den 29-30 oktober på många sätt.

Inicio har en monter i utställningshallen där vi visar och berättar om vårt koncept Mentorspace och hur vi arbetar med mentorer, workshops kring digital teknik och hur vi mäter lärande och personlig utveckling med hjälp av Learning Analytics. Besök oss i monter C03:15

Inicio erbjuder också praktiska och enkla prova-på övningar med elektronik i Maker arenan på Skolforum. Båda dagarna mellan 13.30 och 14.30 kan nyfikna mässbesökare, förhoppningsvis många lärarstudenter och lärare från alla stadier, skapa en egen artbot.

Att integrera digital kompetens, programmering och datalogiskt tänkande i undervisningen har varit en utmaning för många skolor och i seminariet Mentoring, Programming and using your stuff delar Mark Smith, Inicio, med sig av sina tankar och metoder. Det blir en interaktiv session med praktiska exempel på klassrumsaktiviteter och lärande som är relevanta för ämnen inom naturvetenskap, teknik och programmering. Seminariet hålls i sal C2 kl 15.30 måndagen den 29 oktober.

Att bygga med händerna ger lärare möjligheten att utveckla nya färdigheter med teknik

Att bygga en artbot är enkelt och roligt och fungerar som en bra introduktion till mer avancerade övningar med teknik och elektronik. En artbot ger en grundläggande förståelse för vad en robot kan vara och hur olika designelement påverkar robotens funktion och förmåga. Inicio utvecklar egna teknikpaket så att de är anpassade till skolans kunskapskrav för olika åldrar. Vi är en extern resurs för lärare och skolor med vårt nätverk av mentorer, studenter från tekniska masterprogram eller från andra universitetsstudier. Våra mentorer delar med sig av såväl tekniska kunskaper som digital förståelse och teknik i förhållande till hållbar samhällsutveckling och personlig utveckling. De tjänar som förebilder för hur man kan välja väg till olika yrken och studievägar.

Vi ser fram emot nya insikter och ansikten på Skolforum. Boka gärna möten med oss i förväg!