Han vill förändra världens syn på badrum

Peter Kandel är mannen som vill förändra badrumsvärlden. För tre år sedan började han resan mot att skapa Sveriges första badrumsföretag med produkter i superpremiumklassen. I början av året lanserades INITI där alla möbler är tillverkade av naturliga material som glas, sten, trä och metall. Nu ger Peter sina bästa entreprenörstips och berättar mer om varför han valt att satsa på badrumsmöbler i samma prisklass som en ny Volvo V60.

Peter Kandel, grundare av INITI, har alltid letat efter utmaningar. Med en bakgrund på bland annat Häagen-Dazs och Adidas valde han att för åtta år sedan att köpa badrumsföretaget Fagersta Hygien. Han vände företaget från akut konkursläge till ett välmående företag med 11 anställda. Under sin tid på Fagersta Hygien såg han tidigt ett gap i marknaden. Det fanns inget badrumsvarumärke i segmentet superpremium som vågade satsade på exklusiva material och djärv design.

- Idag finns det många i Sverige med stort designintresse och som har höga krav på både utformning och material när det kommer till möbler. Ändå fanns det inget märke som kunde möta dessa människors behov när det gällde badrumsinredning, säger Peter Kandel. Våra produkter kostar och vi vet att INITI inte är för alla. De som väljer våra produkter visar att de ställer höga krav på allt ifrån hantverk och material till design och detaljkänsla.

Peter vill med INITI ifrågasätta alla sanningar som tidigare funnits om badrum. Som till exempel att alla möbler verkligen behöver stå intill väggarna eller vilka material som är okej att använda i ett badrum. Efter de senaste årens fokus på premiumkök och konsumenternas ökade betalningsvilja anser han att det nu är dags att vi vänder blicken mot det bortglömda rummet – badrummet. Peter har alltid haft en längtan efter entreprenörskap och har under tre år arbetat hårt för att kunna lansera INITI. Resan har inneburit allt ifrån att ta fram prototyper till uppbyggnad av showroom och otaliga materialval. Peter vet att det krävs både tid och stort engagemang för att lyckas.

- Ska du nå framgång som entreprenör och egenföretagande måste du tåla stressen och skräcken för att misslyckas. Annars kommer du inte heller tåla framgången. Vissa dagar är tunga och andra är bara roliga men jag uppmuntrar alla att våga ta klivet! Att satsa på min dröm är det bästa jag har gjort, säger Peter.

Alla INITIs produkter säljs via hemsidan INITI.se samt showroom vid Mall of Scandinavia i Stockholm. Varje produkt tillverkas i begränsad upplaga och med ett unikt produktionsnummer. Något som är viktigt för att understryka känslan av kvalitet och unicitet.

Peters bästa tips till andra som vill starta eget:

• Var noggrann med grundarbetet när du ska sätta din affärs- och varumärkesplattform.
  • Planering är A och O. Var beredd på att saker tar längre tid och kostar mer än du tror.
  • Träna upp din stresstålighet
  • Håll drivet uppe, även under tunga perioder
  • Urskilj dig och din produkt. Varför skall folk välja just dig och ditt företag?

För mer information kontakta:
Peter Kandel, grundare och VD INITI
Mail: peter.kandel@initi.se