Inkubera på Sveriges Innovationsriksdag

SISP är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 62 medlemmar över hela Sverige som tillsammans hyser över 5000 företag med cirka 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans cirka 80 fysiska mötesplatser som bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen.

På Sveriges Innovationsriksdag samlas företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks tillsammans med övriga aktörer inom innovationsområdet. Vi på Inkubera kommer att vara där för kunskapsutbyte och nätverkande med årets rekordmånga deltagare.

De senaste åren har alltmer fokus satts på innovationssystem och kunskapsintensivt nyföretagande och näringslivsförnyelse. Senast måndagen den 16 april redogjorde regeringen i vårpropositionen sin bild av hur viktigt det är att satsa på Sverige som ett innovationsland. Ambitionen är att få en utbildning, en forskning och ett innovationssystem i världsklass. Inkubera tillsammans med SISPs andra 61 medlemmar är exempel på miljöer och aktörer som har en cental roll i utvecklingen av morgondagens näringsliv.

- När våra medlemmar och samarbetspartners samlas i Jönköping för årets Innovationsriksdag är det främst för att nätverka och utbyta erfarenheter med branschkollegor. Därför är det glädjande att vi varje år blir fler och fler deltagare, det tyder på att våra medlemmar ser Sveriges Innovationsriksdag som en viktig mötesplats, säger Magnus Lundin, VD SISP.

- För Inkubera är det en självklarhet att medverka i Sveriges Innovationsriksdag. Det är ett av de bästa tillfällena att nätverka och utbyta erfarenheter med inkubatorer, och även science parks, från hela Sverige. Samtidigt som vi har möjlighet att dela med oss av framgångshistorer från inkubatorföretag i Örebroregionen, så får vi mycket värdefull inspiration med oss hem, säger Mikael Melitshenko, tf VD på Inkubera.

Kontakt Inkubera: Mikael Melitshenko, tf VD, 070-795 78 84

Läs mer om Sveriges Innovationsriksdag på: www.sverigesinnovationsriksdag.se

Läs mer om SISP på: www.sisp.se

• sveriges innovationsriksdag