Riksdagspolitiker besökte Inkubera

Under vecka 20 fick Inkubera och Örebro Science Park två gånger besök av politiker från riksdagen, som önskade få träffa innovativa tillväxtbolag och höra om hur vi arbetar med forskningssamverkan. Måndagen den 14 maj välkomnade vi Leif Pagrotsky (S) och dagen därpå, tisdagen den 15 maj, besöktes vi av Ingela Nylund Watz (S).

Leif Pagrotsky besökte Inkubera och Örebro Science Park för att få veta mer om innovativa tillväxtbolag. Med på besöket var även John Johansson, ombudsman för Socialdemokraterna i Örebro. De fick träffa Per Dahl från D-Safety, samt företaget Bestic. Båda deltar i satsningen på Ängens forsknings- och innovationslägenhet. Förutom företagen fick de även veta mer om just Inkubera, samt om Örebro Science Park och hur robotikforskningen vid Örebro universitet (AASS) är integrerad i Ängens forsknings- och innovationslägenhet.

Ingela Nylund Watz (S) är suppleant i Näringsutskottet och projektledare för Socialdemokraternas arbetsgrupp inför den kommande forskningspropositionen. Hennes besök hos Inkubera och Örebro Science Park var en del i den ”innovationsresa” som hon gör under våren, där hon besöker hon ett antal innovativa miljöer, inkubatorer och kluster. Syftet är att inhämta inspiration och förslag på hur forskningsverksamheten i Sverige kan förbättras.

Ingelas besök förlades till Ängens forsknings- och innovationslägenhet. Där fick hon träffa Mikael Melitshenko, tf VD och affärsutvecklare på Inkubera, och Merit Israelsson, verksamhetsledare för Örebro Science Park, som berättade om respektive verksamhet. Även Per Dahl från D-Safety, samt Peter Lindberg och Ulf Tångring från PLWALL deltog och berättade om sina företag med fokus på den forskningssamverkan de bedriver. Från Örebro universitet deltog Anna Ragén, chef för avdelningen Externa relationer, och Amy Loutfi, forskare vid AASS.

• riksdagspolitiker
  • örebro science park
  • leif pagrotsky
  • ingela nylund wats