Auddly AB vinnare av Årets Innovation 2014

Genom grundarna Niclas Molinder och Daniel Hagenfeldt mottog Auddly AB priset Årets Innovation på Örebrogalan under torsdagskvällen. Auddly har utvecklat en ny unik webbtjänst för låtskrivare inom musikbranschen och vinnarmotiveringen från prisvärden Inkubera löd: ”Med ett starkt affärskoncept, fantastiska kontakter in i branschen och en delägare som öppnar dörrar, har vinnaren av Årets Innovation en världsmarknad som väntar!”

Priset Årets Innovation delas ut av Örebroregionens företagsinkubator Inkubera med syfte att stödja innovativa och kunskapsintensiva affärsidéer som har stor potential och kan skapa tillväxt i regionen. Priset tilldelas den eller de som har en affärsidé som är unik, innovativ, har möjlighet att växa och spridas internationellt, är långsiktigt hållbar ur ett miljöperspektiv samt har kopplingar till Örebro län.

- Det känns otroligt kul att vinna och vi är stolta över att Auddly har tilldelats priset, säger Nicklas Molinder, VD för Auddly.

Auddlys webbtjänst för låtskrivare har potential att förändra hela musikbranschens arbetssätt från grunden. Tjänsten löser ett stort problem inom musikindustrin idag - frågan om upphovsrätten till nya låtar när flera olika parter är inblandade. Via Auddly kan låtskrivare, musikproducenter, artister och skivbolag samarbeta i musikproduktionen och samtidigt hantera de juridiska aspekterna redan från början. Nicklas berättar hur idén till Auddly uppstod och om systemets funktion:

- När jag jobbade i musikbranschen upptäckte jag behovet av att samla all information om ett verk på ett ställe. Det fanns inget system som kunde erbjuda denna typ av stöd. Jag och Daniel utvecklade därför ett system där varje låt får ett virtuellt arbetsrum, enkelt förklarat som ett Facebook för musikindustrin, berättar Nicklas.

Auddlys webbtjänst förväntas lanseras i full skala under april-maj i år. Nominerade till priset var även Reflective Vest Detection System, med ett nytt unikt säkerhetssystem för industrisektorn, samt Tekfors AB/EEC med sitt nyskapande early-varningssystem för äldres hälsa.

För ytterligare information:
Julie Ammer, julie@inkubera.se, 070-668 04 96

• reflective vest detection system
  • tekfors
  • auddly

• Örebro

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Örebro Science Park och Karlskoga Science Park.