D-Safety AB lanserar SoftAlarm

Smarta appar i SmartPhones skapar ett Socialt Trygghetsnätverk™

Igår, måndagen den 15 november, lanserade Inkuberabolaget D-Safety AB sin egenutvecklade produkt SoftAlarm® - en ny serie professionella, säkra och inno­vativa mobil- och webbaserade koncept för ökad trygghet. SoftAlarm är utvecklad för att snabbt och enkelt hjälpa den som hamnat i en nödsituation, och vänder sig till en bred användargrupp så som kvinnor, ensamarbetare och seniorer med flera. Gårdagens lansering är den första i en serie lanseringar av SoftAlarm för olika mobila plattformar.

- Det unika med SoftAlarm-apparna är möjligheten att skapa ett Socialt Trygghetsnätverk™. Det Sociala Trygghetsnätverket skapas automatiskt av samverkande SoftAlarm-appar i användarens Sociala Nätverk, det vill säga dennes kontakter, kontakters kontakter etcetera, förklarar Per Dahl, vd för D-Safety AB.

Den distribuerade intelligensen används för att avgöra vilka kontakter som ska ta emot ett larm. Metoden är patentsökt på EU-nivå, liksom andra unika metoder för att snabbt få hjälp av rätt person på rätt plats. En annan unik funktion i SoftAlarm är det krypterade skyddet av information på olika nivåer för att skydda användarens integritet.

Förutom att sända och ta emot larm, så tillhandahåller SoftAlarm en funktion som gör det möjligt att spåra en anhörigs position. En användare som exempelvis är orolig för ett barn eller en annan anhö­rig som inte kommer tillbaka från en aktivitet eller svarar i sin telefon, kan spåra personens position. Funktionen är också användbar för den som förlorat sin SmartPhone. Om en användare inte önskar bli spårad så finns möjlighet att aktivera en integritetsfunktion.

SoftAlarm erbjuder även Sportfunktionen, den första i en serie Lifestylefunktioner för personer som vill ha en tryggare aktiv livsstil. Sportfunktionen är utvecklad så att larmknappen hela tiden är lätt åtkomlig.

Tillgänglighet

SoftAlarm säljs först för Android-baserade SmartPhones, det vill säga Sony Ericsson, HTC, Samsung, LG med flera. SoftAlarm® Trygg för Android V1.0 börjar säljas inom en vecka i webbshopen www.d-safety.se

D-Safety AB utvecklar också SoftAlarm för iPhone samt andra SmartPhone-plattformar. Lanserings­datum för dessa meddelas senare.

D-Safety - Per Dahl, VD - Mail per@d-safety.se, Mobil 070-515 16 67

Inkubera - Tony Michaelsen, VD - Mail tony@inkubera.se, Mobil 070-899 06 03

• Nya produkter, tjänster

• app
  • appar
  • applikation android
  • applikation iphone
  • d-safety
  • mobil applikation
  • soft alarm trygg

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer.

Business & Science Arena Örebro och Business & Science Arena Karlskoga.