D-Safety tecknar samarbetsavtal med Rapid Larmcentral

D-Safety AB, som utvecklar den mobila trygghetsappen SoftAlarm, har tecknat ett samarbetsavtal med Rapid Larmcentral AB. Samarbetet omfattar nyligen lanserade SoftAlarm 2.0 Professional, som i första hand riktas till företagskunder.

Den mobila trygghetsappen SoftAlarm ger användaren möjlighet att på ett enkelt, snabbt och krypterat sätt larma via sin Android-telefon. Larmet skickas antingen via Rapids larmcentral eller till anhöriga man på förhand valt ska få larmet, eller både och.

- Jag välkomnar samarbetet med Rapid och ser fram emot en spännande tid. Larmet bygger på GPS-teknik, och tack vare den unika, inbyggda krypteringen av all kommunikation mellan användarna så kan inga utomstående ta del av deras positioner. Det ger ett starkt skydd åt användarnas integritet och är bara ett av flera exempel på den professionella kvaliteten i SoftAlarm, säger Per Dahl, VD och grundare av D-Safety.

Auktoriserad larmcentral

Rapid Larmcentral AB är en auktoriserad larmcentral och har redan idag har över 24 000 larmuppkopplingar.

- SoftAlarm är en mycket intressant och framtidsanpassad personlarmsapplikation för smarta mobiletelefoner. Samarbetet ger våra partners och kunder en möjlighet att på ett enkelt sätt öka tryggheten för anställda och familjemedlemmar, säger Mats B Adman, VD för Rapid.

Skapa egen säkerhetsprofil

Förutom samarbetet med Rapid Larmcentral och lanseringen av SoftAlarm 2.0 så kan D-Safety berätta om fler viktiga nyheter. SoftAlarm-appen, som finns för Android, är nu utvecklad även för iPhone och skickades i dagarna till Apple AppStore för godkännande. Det innebär att den förhoppningsvis finns att ladda ner även för iPhone inom en snar framtid. Och på måndag släpps den tillhörande webbsidan www.softalarm.se på svenska.

- Alla nyheter innebär att ännu fler, både professionella och privatpersoner, nu kan anpassa tjänsterna och skapa sin egen säkerhetsprofil. Det kan vara nödlarm, hotlarm eller andra funktioner som för en rimlig kostnad ger företag och familjemedlemmar säkerhet i vardagen, säger Per Dahl.

Årets uppfinnare 2011

Utvecklingen av SoftAlarm har pågått i fyra år. För två år sedan antogs Per Dahl och hans idé till företagsinkubatorn Inkubera i Örebro, som genom sin beprövade process hjälper till att effektivisera utvecklings- och kommersialiseringsarbetet. I oktober i år tilldelades Per en andraplats i tävlingen Årets uppfinnare 2011.

- Under de två år som D-Safety varit antagna till Inkubera så har idén om SoftAlarm gått från att vara just en idé till att bli en färdig produkt som finns på marknaden. Per har idag två anställda i bolaget och samverkar med flera aktörer, både regionalt och nationellt, något som visar på den starka potential SoftAlarm har, säger Mikael Melitshenko, tf VD på Inkubera.

Läs mer på: www.softalarm.se www.rapidbevakning.se www.inkubera.se

Kontakt

Inkubera, Mikael Melitshenko, tf VD, Telefon: 070-795 78 84, E-post: mikael@inkubera.se

D-Safety, Per Dahl, VD, Telefon: 070-515 16 67, E-post: per.dahl@d-safety.se

Rapid, Mats B Adman, VD, Telefon: 08-564 202 05, 070-943 93 05

• Brott, juridik, rättsfrågor

• d-safety
  • samarbetsavtal
  • android
  • iphone
  • rapid larmcentral
  • softalarm
  • app
  • mobilapplikation
  • kryptering
  • apple
  • appstore
  • larm
  • nödlarm
  • hotlarm
  • årets uppfinnare
  • trygghet
  • säkerhet

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Business & Science Arena Örebro och Business & Science Arena Karlskoga.