Försäkringskassan investerar i ergonomiska arbetsmetoden Multi Trolley

Föreställ dig att du kan flytta stora och otympliga möbler, helt på egen hand. Enkelt och med minimerad risk för belastningsskador. Nu är det möjligt, tack vare den ergonomiska arbetsmetoden och tillhörande vagnen Multi Trolley. Det är något som bland andra Försäkringskassan tagit fasta på och införskaffat vagnar som hjälpmedel vid flyttar som utförs internt.

Multi Trolley är en ergonomisk arbetsmetod som tillsammans med en vagn gör det möjligt för en person att själv flytta stora och otympliga möbler. Vagnen monteras på en möbel, som sedan tippas på högkant för enkel och smidig förflyttning. Risken för belastningsskador minskar och hanteringen blir betydligt mer kostnadseffektiv, något som är intressant för många arbetsgivare. Besvär i muskler och leder är nämligen en av de vanligaste orsakerna till arbetsskador, nedsatt arbetsförmåga, långvarig sjukskrivning och förtidspension.

Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav

Multi Trolley uppfyller Arbetsmiljöverkets krav om manuell hantering enligt AFS 2001:1, vilka är desamma inom hela EU. Det var något som Försäkringskassan hade uppmärksammat när de hösten 2011 och våren 2012 köpte in vagnar, som de utrustat cirka 30 kontor med. Anna-Lisa Osvalder, som är professor i ergonomi vid Chalmers i Göteborg har utvärderat Multi Trolley och konstaterat att arbetsmetoden och vagnen är skadeförebyggande och ergonomiskt fördelaktiga. Även Trygg Hansa och Ergonomiska Sällskapet i Sverige har konstaterat Multi Trolleys skadeförebyggande och ergonomiska fördelar.

Drivkraft att lösa problem i vardagen

Multi Trolley lanserades 2009 och är patenterad i stora delar av världen. Sedan 2011 utvecklas den innovativa metoden och vagnen i företagsinkubatorn Inkubera i Örebro. Multi Trolley är den första produkten från det Örebrobaserade företaget med samma namn och bakom detta står innovatören Peder Jensen, vars starka drivkraft består i att ”lösa problem i vardagen”.

- Jag uppmärksammar ofta behov genom att studera vardagliga företeelser, som att det tidigare krävdes minst två personer för att flytta ett tungt skrivbord på en arbetsplats. Succén med Multi Trolley har inte låtit vänta på sig och förutom Försäkringskassan i Sverige så har vi användare på ett stort antal företag och myndigheter i nio länder, från Dubai i Öst till Grönland och USA i väst, berättar Peder Jensen.

Se film om Multi Trolleys produkter här

• chalmers
  • skadeförebyggande
  • trygg hansa
  • ergonomiska sällskapet i sverige
  • patenterad
  • peder jensen
  • otympliga föremål

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Örebro Science Park och Karlskoga Science Park.