Happy order – konsten att servera många på kort tid utan köer

Vi har alla varit med om det. En knökfull restaurang eller uteservering med stressad personal och irriterade gäster – gäster som väntar på att beställa, få mat eller betala. Historien om Happy Order börjande med några krögare i Örebro som insåg att en app för beställningar och betalningar, skulle förenkla för både dem och gästerna. Idag finns Happy order hos cirka 50 kunder – och kundstocken växer snabbt.
– Vi förbättrar kundernas lönsamhet från två fronter, berättar bolagets vd, Björn Törnqvist. Happy Order ökar både deras försäljning och minskar deras personalkostnader.

Ägarna till Happy order är LaWeKa-gruppen, som också driver krogar som Frimis, Pitchers och Strömpis i centrala Örebro. 2017 gav ledningen ett par medarbetare i uppdrag att utveckla en app för att gästerna själva skulle kunna beställa mat och dryck. Projektet växte och står idag på egna ben. I november 2018 anställdes vd:n Björn Törnqvist.
– Jag har inte jobbat i restaurangbranschen tidigare men såg snabbt potentialen, berättar Björn. Första målet var att omsätta en miljon i månaden innan årsskiftet – ett mål vi också nådde. I sommar är vår målsättning att omsätta en miljon om dagen. Vi har ett hårt jobb framför oss, men jag tror att det är möjligt.

Bland företagets kunder finns prestigefulla restauranger som Hamburger Börs och Brasserie vau de vill i Stockholm. Happy Order fungerar oavsett typ av restaurang, men Björn har ändå en tydlig uppfattning om var appen gör allra störst nytta.
– Våra bästa kunder driver verksamhet med extrem försäljning under korta perioder.

Exempel på detta är Piteå havsbad och Happy Orders största kund, Branäsgruppen. Skidanläggningen valde också att på eget initiativ plocka bort sina ordinarie kassor för att helt förlita sig på Happy Order.
– Branäsgruppen är de som utan tvekan har allra störts nytta av oss. Trots många orutinerade säsongsarbetare serverar de många kunder, på kort tid och med minimala köer. Dessutom drar de nytta av fler fördelar med Happy Order. Kunder kan exempelvis enkelt beställa mat i förväg, t ex när de står i liften. Happy Order tar också hand om hela kassafunktionen.

Happy Order har varit ett Inkubera-bolag sedan i december.
– Det betyder mycket för att oss att ha professionella personer att diskutera vår utveckling med. Vår ambition är att växa snabbt. I den processen är Inkubera en värdefull samtalspartner, avslutar Björn.