Klickväggar i Boverkets projekt för unga

För en dryg månad sedan blev det klart att Oneday Walls gipsklickväggar blir en del i Boverkets projekt att utveckla innovativt byggande av bostäder för unga. Nu står det klart att det blir i Karlstad som de första väggarna kommer slås upp inom ramen för projektet.

Oneday Wall har utvecklat den traditionella gipsväggen till att omfatta klickskivor med ett skruvlöst montage och som ger en spackelfri vägg. Systemet effektiviserar byggandet av mellanväggar i gips. Klickprincipen gör att det går snabbt och smidigt att sätta upp en vägg.

Oneday Wall är ett av flera företag som deltar i Boverkets projekt som syftar till att utveckla innovativt byggande av bostäder för unga.

- Samarbetet med Boverket ger oss möjlighet att föra ut klickväggen på marknaden på ett bra sätt. Dels är segmentet "bostäder för unga" högst relevant för oss, men det ger oss också förmånen att kunna etablera byggtekniken på marknaden till mycket förmånligt pris eftersom vi krediterar den del som Boverket står för, säger Peter Lindberg VD för Oneday Wall.

Inom samarbetet kommer det rymmas flera byggprojekt och en tidsram fram till slutet på 2015.

- Det känns verkligen roligt att vi får leverera till ombyggnationen av studentbostäder i Karlstad. Vi arbetar just nu vidare med identifiera fler byggprojekt riktade till unga som vill delta i projektet, avslutar Peter.

• onedaywall
  • klickvägg

• Örebro

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Örebro Science Park och Karlskoga Science Park.