Oneday Walls klickväggar monteras i Örebroportens fastigheter

Oneday Walls smarta klickvägg monteras nu i Örebroportens fastigheter i Vivalla och kommer bli kontor för Örebrobostäder AB.

Klickväggen har nu lanserats på marknaden och denna vecka genomför företaget sitt första av flera uppdrag. Väggen monteras i Örebroportens fastigheter i Vivalla vilka kommer bli kontor för Örebrobostäder. Monteringen av väggen utförs av Örebro Byggtema AB.

- Det är lätt att förstå hur man ska göra och det går snabbt att sätta upp väggen. Även hobbysnickrare kan jobba med att montera väggen, säger Johannes Kanat, lärling från Örebro Byggtema som nu kommit i kontakt med klickväggen för första gången.

Peter Lindberg är upphovsmannen till Oneday Wall som 2009 kom med i den regionala företagsinkubatorn Inkubera. Företagets mål med väggen är att effektivisera och göra byggprocessen smartare enligt Peter Lindberg. Monteringen av klickväggen i Vivalla har upplevts positiv och förutom den snabba byggprocessen nämns ytterligare fördelar med väggen. Dick Andersson, produktionsansvarig, berättar att det är möjligt att sitta och jobba precis i anslutning till byggarbetsplatsen där väggen monteras eftersom väggen inte dammar och därmed inte bidrar till en obekväm arbetsmiljö. Även Håkan Mattson, byggnadssnickare på Byggtema, nämner en annan fördel som uppmärksammats under monteringen.

- Man anstränger inte kroppen på samma sätt som vid monteringen av vanliga väggar och man slipper få förslitningsskador i axeln av allt skruvande, säger Håkan.

Oneday Wall står inför ett flertal uppdrag under våren och företagets mål är att väggen i framtiden även ska licensierats ut internationellt till andra gipstillverkare.

• klickvägg
  • oneday wall

• Örebro

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Örebro Science Park och Karlskoga Science Park.