Succé när Inkuberabolag pitchade i Silicon Valley

Två av bolagen i företagsinkubatorn Inkubera i Örebro, wec360 AB och Metacon AB, deltog på Svenska Institutets världsturnéstart i Silicon Valley i början av november. De var, tillsammans med 22 andra vassa svenska bolag, inbjudna av Innovationsbron. På plats fick de pitcha inför en mycket namnkunnig panel och Innovationsbron kunde efteråt konstatera att arrangemanget blev en succé.

Det var den 2 november som pitcheventet ägde rum. Bolagen hade 60 sekunder var på sig att genomföra en ”innovation pitch”. Panelen och publiken, som bestod av så många som 150 personer, var mycket imponerade av kvaliteten på både idéerna och entreprenörernas insatser.

Värdefulla kontakter med ingångar till bra nätverk

wec360 AB, som utvecklar fotografisk dokumentations- och visualiseringsteknik, är trötta men mycket nöjda efter vad de kallar ”den utan tvekan mest slitsamma veckan i vår företagshistoria”.

- Vi har samlat på oss ett antal riktigt värdefulla och intressanta kontakter med vidare ingångar till bra nätverk, sådant som vi aldrig skulle kunna uppnå utan att ha varit på plats i Silicon Valley. Vi har dessutom jobbat nästan dygnet runt med att visa upp vår teknik och intresset verkar av allt att döma väldigt stort, säger Per Hjalmarsson, vVD och fotograf på wec360 AB.

Utmärkt värdemätare för ny energiteknik

Resan till Silicon Valley var värdefull också för Metacon AB, som utvecklar och marknadsför energisystem för elektrokemisk omvandling av etanol, biogas och naturgas till el och värme.

- Att presentera en ny, komplex verksamhet på 60 sekunder är en verklig utmaning. Responsen var enastående, och nivån och bredden på både panel och besökare med politiker, finans- och marknadsaktörer och professorer från Stanford University gör ju att vi känner oss ytterligare styrkta i att vi har en världsprodukt för den globala marknaden, säger Slavica Djuric, VD på Metacon AB.

Kvalitetsstämpel både för bolagen och för Inkubera

På Inkubera är man mycket stolt över att Innovationsbron bjöd med två av inkubatorns bolag till premiären av Svenska Institutets världsturné ”Innovation Sweden”, och man gläds över deras framgång.

- Vi hade kontakt med bolagen under tiden de var på plats och kunde via uppdateringar över sms och mail följa deras framsteg, berättar Mikael Melitshenko, tf VD på Inkubera. Deras omtalat professionella insats är en kvalitetsstämpel såväl för dem själva och deras produkter, som för Inkubera.

Inkubera

Mikael Melitshenko, tf VD Telefon: 019-33 30 63 E-post: mikael@inkubera.se

Wec360

Mattias von Corswant, VD/Fotograf Telefon: 073-617 46 67 E-post: mattias@wec360.se

Metacon

Slavica Djuric, VD Telefon: 076-765 47 33 E-post: slavica.djuric@metacon.se

• inkuberabolag
  • silicon valley
  • wec360
  • metacon
  • svenska institutet
  • innovationsbron
  • pitch
  • visualisering
  • fotografi
  • energisystem
  • elektrokemisk
  • etanol
  • biogas
  • naturgas
  • värme
  • stanford university
  • innovation sweden
  • el

Inkubera AB är Örebroregionens företagsinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för utveckling av nya företag med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubator i regionens framväxande science park-miljöer. Business & Science Arena Örebro och Business & Science Arena Karlskoga.