Caisa Abrahamsson, styrelseordförande Inlandsbanan AB, Marco Andersson, marknadschef Snälltåget och årets Inlandsbaneambassadör, samt Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Årets Inlandsbaneambassadör 2018

Marco Andersson, marknadschef Snälltåget, har tilldelats utmärkelsen Årets Inlandsbaneambassadör för betydelsefulla insatser för Inlandsbanan under året.

Utmärkelsen delades ut idag torsdag den första av två dagar av Inlandstinget på Gamla teatern i Östersund med årsstämmor för Inlandskommunerna ekonomisk förening, Föreningen Sveriges vattenkraftskommuner och region samt Inlandsbanan AB.

Motivering till utmärkelsen:Som marknadschef för Snälltåget är Marco Andersson en nyckelperson i att utveckla den kommersiella persontrafiken både i Sverige och utanför landsgränsen. Tidigt har han sett potentialen i persontrafik till destinationer inom besöksnäringen i inlandet och längs Inlandsbanan.

Sedan 2012 kör Snälltåget vinterturister via Inlandsbanan till Destination Vemdalen. Det långsiktiga arbetet har nu gett effekt i form av ökat intresse från resenärer säsongen 2018/2019. Marco Andersson har varit pådrivande för att erbjuda en klimatsmart resa och den oelektrifierade Inlandsbanan är inget hinder för det då han ställer krav att tågdragningen ska ske med fossilfritt bränsle, ett krav som ligger helt i linje med Inlandsbanan koncerns miljömål och hållbarhetsarbete.

Till följd av framgångarna med nattågstrafik till Vemdalen började Snälltåget tillsammans med Inlandsbanan AB efter sommaren 2018 titta på förutsättningarna att köra nattåg från Malmö och Mälardalen via Inlandsbanan till fjälldestinationer i Lapplandsfjällen vintern 2019. Utan Marco Anderssons drivkraft och engagemang hade inte Fjälltåget sett dagens ljus och blivit en succé. Med hans hjälp kan vi visa på betydelsen av en utveckling av banan samt att det finns behov och efterfrågan på vintertrafik till inlandet.

Årets Inlandsambassadör inrättades av Inlandsbanan AB 2013 och titeln ges till icke anställda personer som gjort betydelsefulla insatser för Inlandsbanan och Norrlands inland.

Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB, 070 – 241 53 16, peter.ekholm@inlandsbanan.se

Marco Andersson, marknadschef Snälltåget, 040-669 62 17, marco.andersson@snalltaget.se