Många vill uppleva Sveriges inland med tåg i sommar

12 juni startade sommartrafiken längs Inlandsbanan.

De två första dagarna är tågen från Östersund till Gällivare fullbokade. Tågen mellan Östersund och Mora har lite färre resande.

– Äntligen är sommartrafiken igång - som vi har längtat. Intresset för att åka Inlandsbanan är stort och det märks på sommarens alla bokningar med resenärer från när och fjärran. Några avgångar är nästan fullbokade så vänta inte för länge med att boka din biljett om du inte redan gjort det, säger Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB.

Bokningsläget totalt sett för sommaren ser bra ut. 2 500 fler biljetter är sålda nu jämfört med vid säsongsstarten i fjol. Beläggningsgraden för avgångarna Östersund-Gällivare är hittills 50 procent, motsvarande för Mora- Östersund är 40 procent.

– Vi vet att människor de senaste åren bokar resor allt senare. Med tanke på det och det positiva bokningsläget hittills har vi en bra säsong framför oss.

Fler gruppresenärer

En skillnad från förra sommaren är att det är fler grupper inbokade. Ökningen utgörs av bussresebolag som erbjuder en del av resan med Inlandsbanans tåg.
– Vi har 1 000 fler sådana bokningar än fjol.

Inför säsongen har vi satsat hårt på att marknadsföra möjligheten att tågluffa längs Inlandsbanan.
– Vi kan se att satsningen har gett resultat. Redan nu har vi sålt 200 fler Inlandsbanekort än motsvarande period i fjol, säger Eva Palmgren.

Stort intresse av ”Upptäck Inlandsbanan”
Bokningarna av paketresan ”Upptäck Inlandsbanan” har ökat med 50 procent jämfört med i somras.

– Det är en genuin resa där du upplever hela Inlandsbanan sträckning och det som finns längs banan, allt från kultur till natur med bland annat Zorns målningar i Dalarna till världsarvet Laponias orörda natur i norr, säger Eva Palmgren.

Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB , 076 – 015 20 05, eva.palmgren@inlandsbanan.se