Vi har sparat 220 kg koldioxid – Lag Storuman/Arvidsjaur vann röRÄLSeutmaningen.

Under september utmanades alla medarbetare i koncernen att spara in på koldioxidutsläppen genom att ställa bilen och gå eller cykla istället. Tillsammans har våra anställda sparat 220 kilo. Dessutom har vi ägnat åt oss 957 timmar fysisk aktivitet.

Medarbetarna delades in i lag utefter var längs banan våra arbetsplatser finns och lag Storuman/Arvidsjaur blev stolta vinnare.

Jens Forsberg, säkerhetschef och lokförare med stationeringsort i Storuman, är en av medlemmarna i det vinnande laget.

– Utmaningen var en riktig morot för mig jag har tidigare tänkt på att jag använt bilen för mycket till och från jobbet. Nu cyklar jag alltid och det har jag fortsatt med även efter att utmaningen tagit slut. Och jag märker skillnad för min kondition och mående. Jag cyklar till och med en omväg nu för att få mer motion på väg till jobbet. Och jag har skaffat gymkort, säger han.

I utmaningen ingick också att vara fysisk aktiv både inom och utanför arbetstid. Tillsammans under månaden utövade vi någon form av sådan aktivitet under 957 antal timmar.

Anette Iversen är hållbarhetsingenjör på Inlandsbanan AB samt initiativtagare till utmaningen.

–Engagemanget från medarbetarna har vart stort vilket känns väldigt roligt! Många tar normalt bilen på rutin även om man bara ska åka en kort bit. Under Rörälseutmaningen har flera av medarbetarna blivit varse om detta och har fortsatt blivit bättre på att låta bilen vila för kortare ärenden.

–Det är viktigt att som arbetsgivare ta ett hållbarhetsansvar och då kan det här vara ett sätt att sprida kunskaper om att var och en kan göra något både för miljön och för sin egen hälsa samt att inspirera, säger Anette Iversen.

Anette Iversen, hållbarhetsingenjör Inlandsbanan AB, 070-212 53 99, anette.iversen@inlandsbanan.se

eller Jens Forsberg, säkerhetschef Inlandsbanan AB, 072-577 54 02, jens.forsberg@inlandsbanan.se