Årsstämma och delårsrapport kvartal 1 2012

Inlandsinnovations första årsstämma hölls den 20 april i Östersund

Till ordförande i styrelsen omvaldes Leif Zetterberg och till ledamöter i styrelsen omvaldes Åse Angland Lindvall, Wilhelm Geijer, Maria Hallman, Yvonne Lif Lövbrand, Mattias Moberg, Elisabeth Norman och Robert Taflin. Nyvald ledamot i styrelsen är Bengt-Erik Lindgren.

Stämman beslutade att ingen utdelning till ägaren svenska staten ska lämnas utan att vinsten i sin helhet balanseras i ny räkning. Resultat efter skatt uppgick till 15 146 tkr. Den 31 december 2011 uppgick eget kapital i bolaget till 2 015 miljoner kronor, varav årets vinst utgjorde 15 miljoner kronor.

Delårsrapport januari–mars

• Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 0,3 miljoner kronor, exklusive orealiserade övervärden i kortfristiga placeringar på 31 miljoner kronor.
  • Det totala kassaflödet uppgick till -105 miljoner kronor.
  • Likvida medel och kortfristiga placeringar vid kvartalets slut uppgick till 2 miljarder kronor.
  • Inlandsinnovation tecknade under mars aktieägaravtal med Tannak AB, Orexplore AB samt Spaceport Sweden AB.
  • Under kvartalet har Inlandsinnovation fortsatt sin uppsökande verksamhet bland potentiella kunder och samarbetspartners.
  • Sedan oktober 2011 har bolaget mottagit omkring 120 investeringsförslag.
  • Arbetet med att utveckla bolagets strategier, policys, riktlinjer och affärssystem har fortsatt. Styrelsen har antagit en investeringspolicy.

För mer information kontakta vd Gunnar Olofsson eller ekonomichef Barbro Ederwall, telefon 0771-15 01 80.