Inlandsinnovation investerar 15 miljoner i Umeåföretaget Limes Audio

Inlandsinnovation investerar 15 miljoner kronor i Limes Audio.  Företaget utvecklar och licensierar teknik som förbättrar ljudet vid video- och telefonkonferenser. Investeringen möjliggör en lansering av bolagets teknik på den internationella marknaden.

Intresset för det Umeåbaserade ljudteknikföretaget Limes Audio är stort. Företaget har på två år fördubblat omsättningen och antalet anställda och fick nyligen ett patent på sin teknik beviljat i USA. Nu investerar det statligt ägda riskkapitalbolaget Inlandsinnovation 15 miljoner och går in som delägare i Limes Audio.

– Limes Audio har en spännande produkt som ligger i tiden, ett starkt team och potential att bli internationellt marknadsledande inom sin nisch, säger Inlandsinnovations vd Håkan Berg.

Investeringen innebär att Limes Audio nu kan sikta ännu högre och nå fler kunder som är i behov av bättre ljudkvalitet i sina produkter. Samtal pågår med potentiella kunder i både Europa och USA och målet är att bredda marknaden och låta fler få känna av bättre ljud i till exempel smartphones, smarta TV-apparater och läsplattor.

– Vi är väldigt entusiastiska över att få Inlandsinnovation som delägare. Vår affärsidé och teknik är skalbar och nu får vi kraft att på riktigt ta steget ut på de stora marknaderna och möta de riktigt stora kunderna. På den resan är det en trygghet att ha en partner som Inlandsinnovation, säger Fredric Lindström, vd Limes Audio.

Fredric Lindström, vd Limes Audio 076-117 67 68
Håkan Berg, vd Inlandsinnovation 070-557 39 25

Inlandsinnovation är ett statligt ägt riskkapitalbolag som investerar i tillväxtföretag inom alla branscher i norra Sverige. Inlandsinnovation arbetar främst med ägarkapital och har en finansieringsram på 2 miljarder kronor. Verksamheten ska medverka till att öka tillväxten och den internationella konkurrenskraften i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län. Inlandsinnovation har 7 anställda och kontor i Östersund.