Anna Peterle, Tiyodora Abdulahad, Sara Svanlund, vice ordförande Lärarnas Riksförbund och Alexandra Blomberg, marknads- och försäljningschef ILT Inläsningstjänst

”Jag älskar mitt yrke, det är det bästa som finns”

Tiyodora Abdulahad har arbetat som modersmålslärare i 13 år på Scheeleskolan i Köping. På Världslärardagen den 5 oktober blev hon utsedd till Årets språkliga eldsjäl. Det är ett pris som Lärarnas Riksförbund och ILT Inläsningstjänst har instiftat för att uppmärksamma det viktiga arbete som modersmålslärare gör runt om i Sverige. Det var kollegan Anna Peterle som nominerade Tiyodora. Som en del i priset var Tiyodora och Anna idag på Skolforum där prisutdelningen hölls.

Hur känns det att få utnämningen Årets språkliga eldsjäl?
Jag känner jättestor glädje. Jag har blivit såhär glad två gånger i livet, första gången var när jag tog lärarexamen och nu när jag fick detta pris. Det känns fint att bli uppmärksammad för det jobb jag gör. Jag älskar mitt yrke, det är det bästa som finns.

Hur är du som lärare?
Jag är engagerad i mina elever och stolt över mig själv. Jag är personlig och berättar om mig och min familj. Jag delar inte bara kunskap utan även känslor vilket göra att eleverna känner att de kan komma och prata om svåra saker med mig. Som modersmålslärare handlar det inte bara om att lära ut, det är mycket annat också som att till exempel erbjuda trygghet.

Vad är det bästa med din roll som modersmålslärare?
Det är att jag kan vara en länk mellan skolan, eleverna och föräldrarna.

Hur arbetar du med språkutveckling?
Eleverna måste läsa högt för mig, de får bättre ordförråd och bättre uttal när de högläser. De lär sig att uttala ord när de lyssnar på inlästa läromedel på svenska. Jag använder ILT Inläsningstjänst både med studiestöd på arabiska och på svenska. Att lyssna på svenska är viktigt för eleverna. Jag kan höra att de elever som använder tjänsten mer än andra är bättre på uttal. Jag har sett till att de har appen i mobilen och uppmuntrar eleverna att lyssna hemma. Även föräldrarna lyssnar och blir då engagerade.

Läs mer om priset