Magisk gräns uppnådd - en miljon av Sveriges elever har tillgång till våra inlästa läromedel

Lapplands kommunalförbund valde nyligen att ge även sina gymnasielever tillgång till inlästa läromedel från ILT Inläsningstjänst. Beslutet innebär att antalet elever i landets skolor som har möjlighet att lyssna på sina läroböcker numera överstiger hela en miljon.

- Det är en väldigt viktig och glädjande milstople i vårt företags historia. Vår vision är att alla ska ha en likvärdig möjlighet att ta till sig kunskap och information, och inlästa läromedel är ett sätt att uppnå det, säger Jakob Skogholm, VD för ILT Inläsningstjänst.

Abonnemangsformen på inlästa läromedel har funnit sedan 2008, och sedan dess har tjänsten utvecklats stort. CD-skivor och daisyspelare har ersatts av möjligheten att streama, och idag kan eleverna använda mobiler och läsplattor och lyssna var och när de vill. Enkelheten har betytt mycket för användandet, som bara fortsätter öka.

- Tidigare köpte skolor ofta bara in enstaka titlar till de som hade allra svårast att läsa. Med ett abonnemang får alla skolans elever möjligheten att lyssna. Man kommer åt även de som ligger i gråzonen, och det vinner alla på, säger Jakob Skogholm.