Starkt verktyg för alla skolbarn som har svårt att läsa och skriva

Stockholm i oktober 2012

Pressinformation från Inläsningstjänst, Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö 29 – 31 oktober, Monter C10:21

Starkt verktyg för alla skolbarn som har svårt att läsa och skriva

ämnen berör samma sätt som hur skolan sviker de elever med svårigheter att lära sig läsa och skriva. Faktumet att 48 % av alla skolbarn har någon form av läsoch skrivsvårigheter betyder att 125 000 unga flickor och pojkar praktiskt taget varje dag tvingas känna sig underlägsna sina jämnåriga kamrater. Detta grund av att de inte hinner med i undervisningen. Bara det är förfärligt. Ännu värre blir det när vi vet att det inte alls behöver förhålla sig det viset. Hjälpmedlen finns. Och är med utomordentligt kort varsel tillgängliga för samtliga Sveriges skolor. Till en ur ett samhällsnyttoperspektiv mycket rimlig kostnad. För att inte tala om värdet för varje enskilt barn som får en chans att hänga med sina klasskompisar under lektionerna.

Inläsningstjänsts vd Jakob Skogholm kommer till Heta Hörnet på Skolforum för att berätta om hur vi kan förbättra situationen för alla dessa tusentals elever, så att de får den hjälp de behöver och faktiskt har rätt till. Inläsningstjänst har i många år gått i bräschen för inlästa läromedel och deras mångfaldigt intygade funktion som värdefullt stöd och verktyg i inlärningsprocessen.

Tisdag 30 oktober klockan 13.30 – 14.00 och onsdag 31 oktober klockan 10.50 – 11.20 pratar Jakob Skogholm i Heta Hörnet. Hans föreläsning riktar sig främst till lärare, rektorer, specialpedagoger och skolledare, men alla som är intresserade av hur tillgängligheten till inlästa läromedel kan öka, så att alla kan läsa, är välkomna.

Inläsningstjänst Utbildning och Media i Stockholm AB är Sveriges största producent av inlästa läromedel. Merparten av företagets tjänster produceras som hjälpmedel för personer med synskada, dyslexi eller andra former av läs- och skrivsvårigheter. ”Vi menar att alla ska ha rätt till att lära, oavsett bakgrund eller funktionshinder. Vi hoppas främja detta genom våra produkter och tjänster”.

För mer information välkomna att kontakta:

Maria Rendahl, marknadschef.

maria@inlasningstjanst.se 08 556 11 561

www.inlasningstjanst.se

Inläsningstjänst Utbildning och Media i Stockholm AB har sedan starten 1990 vuxit till Sveriges marknadsledande producent av inläst material. Med vår stora kapacitet växer vi även utomlands i takt med att de internationella uppdragen ökar.

Merparten av våra inläsningar produceras som hjälpmedel för personer med synskada, dyslexi eller andra former av läs- och skrivsvårigheter.

1995 gjorde vi en satsning på inläsningar av läromedel på kassett för grundskolan. Det som till en början rörde sig om 10 läromedel har idag resulterat i en katalog med över 2400 inlästa läromedel.