Eric Henriksson Martí, Johanna Nissén Karlsson och Gustav Larsson-Utas driver Vividye som spås revolutionera textilindustrin med sin innovativa färgningsteknik

Prisbelönta startupbolaget Vividye inleder samarbete med Wargön Innovation

Textilindustrin har en betydande miljöpåverkan och söker kontinuerligt nya sätt att minska sina utsläpp och således bli mer hållbara. En av de mest effektiva åtgärderna är att förlänga ett plaggs livslängd. Vividyes av- och påfärgningsteknik av textilier är ett av många rejäla kliv i rätt riktning och kan på sikt att revolutionera textilbranschen.

Chalmersbolaget Vividye som drivs av trion Johanna Nissén Karlsson, Eric Henriksson Martí och Gustav Larsson-Utas har fått en rivstart. Senast mottog de H&M och Elle Conscious Awards hållbarhetspris.

- Modebolagen i Sverige är i framkant med att integrera textilinnovationer i affären och intresset för ny teknik är stor. Vår teknologi röner uppmärksamhet då den gör det möjligt att färga av och på textilier utan att förstöra basmaterialet. För modeindustrin innebär det både ett bättre miljöval samtidigt som det går att möta kunders efterfrågan på ett annat sätt, säger Gustav.

Efterfrågad innovation
Vividyes teknik är sprungen ur forskning inom ytkemi på Chalmers Tekniska Högskola där grundartrion, alla med gemensam bakgrund på högskolans entreprenörsprogram, via Chalmers Ventures kopplades ihop med forskarna bakom tekniken för att undersöka marknaden.

- Målet har från start varit att driva Vividye som bolag efter examen, vilket vi gör idag. Vi kände direkt att det var väldigt spännande och insåg rätt snart att det finns en efterfrågan på denna typ av innovation, säger Gustav.

Uppskalning möjliggörs i Wargön Innovations test- och demoanläggning
Ett förutsättningslöst telefonsamtal med Joel Arnoldsson, affärsutvecklare på Wargön Innovation, resulterade i att ett samarbete etablerats för att möjliggöra uppskalning av tekniken som än så länge bara finns i småskalig labbmiljö. Tillsammans med Wargön Innovation och andra parter har projektmedel sökts av Energimyndigheten med målsättning att genomföra ett antal tillämpningstester för biobaserade textilier i utvalda nyckelbranscher som mode, profil- och arbetskläder samt second hand, i samverkan med framtida kunder. Förhoppningen är att kunna ha teknologin på plats våren 2021.

- Vi blev rekommenderade att kontakta Wargön Innovation för att ta nästa steg i processen. Att installera en textilprinter i Wargön Innovations test- och demoanläggning känns helt rätt. Vi kommer närmare andra som jobbar med textil- och innovationsprojekt samtidigt som vi kan testa våra textiltryck och avfärgning i en större skala än vad som är möjligt idag, säger Gustav.

Samarbete öppnar flera dörrar
Mer än 80 procent av miljöbelastningen för en textil uppstår under dess produktion, med det som facit finns det bara goda anledningar att förlänga textiliernas livslängd så mycket som det bara går.

- Vid sidan om reparation och second hand utgör Vividyes teknologi en grym bas för många nya möjliga affärsmodeller. Att till exempel cirkulera samma plagg mellan säsong, byta design och byta bransch gör att samma stycke tyg kan fylla flera funktioner under dess livstid. Dessutom är både tryck och färg ett hinder i återvinningsprocesserna, så företag som Renewcell och Södra lär nog bli extra glada när vi får det här att flyga, säger Joel.

- Att jobba tillsammans med Wargön Innovation känns tryggt. Vi får snabbt hjälp oavsett om det handlar om projektansökan, affärsutveckling eller när det kommer till frågor om teknik. Samarbetet har öppnat flera dörrar för oss fast vi ännu inte är på plats i lokalerna. Vi hade ingen aning om vad vi hade framför oss när vi startade Vividye eller att det fanns ett så stort intresse. Vi är väldigt tacksamma och stolta över utmärkelserna vi fått, avslutar Gustav.