Rymden öppnar för nya affärer - Rymdforum 2019

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2019 08:03 CET

Rymdverksamhet blir allt viktigare för vår vardag på jorden. Ny teknik bidrar till att satelliter blir allt mindre. Allt mer data från rymden blir tillgänglig. Nya privata aktörer och entreprenörer satsar på rymden och allt fler länder har blivit rymdnationer med egen rymdverksamhet. Trollhättan är en del av denna utveckling och står därför som värd när konferensen Rymdforum går av stapeln i Trollhättan, den 24-26 mars.

GKN Aerospace, Högskolan Väst, Innovatum Science Park och Trollhättans Stad är alla aktörer som är med och formar Rymdsverige idag och är med som arrangörer av konferensen.

Under tre dagar kommer cirka 300 deltagare från hela rymdbranschen- industri, forskare och beslutsfattare, både på nationell och internationell nivå, att träffas för att lyssna, lära och samtala om den utveckling vi nu ser.

Från astronaut till rymdminister och Musks raketer

Det kommer handla om allt från sökandet efter liv på Mars, små och stora raketer, additiv forskning för rymden, hur rymden inspirerar byggnader på jorden, rymdinkubator och dessutom deltar astronauten Christer Fuglesang, Sveriges nya minister för högre utbildning och forskning, också ansvarig för rymdverksamhet, Matilda Ernkrans, samt representanter för Elon Musks rymdbolag Space X.

Innovation och nya affärsidéer i fokus

Ny rymdteknologi, satellit- och positioneringsdata ger möjligheter till nya affärsidéer. Under konferensen kommer sex nystartade rymdföretag från den nationella rymdinkubatorn att visa upp sig. På plats är också affärscoacher från Innovatums rymdinkubator för att berätta om hur de stöttar startups från affärsidé till rymdrelaterat företagande.

Kommentarer (0)

Kommentera