Den 1 april tillträdde Eivind Vogel-Rödin rollen som verksamhetschef för Innovatum Startup. Foto: Peter Berg

​Techentreprenören - ny chef för Innovatum Startup.

Den 1 april tillträdde Eivind Vogel-Rödin rollen som verksamhetschef för Innovatum Startup i Trollhättan. Eivind har tidigare grundat den digitala startupen Shoot it Live och har de senaste tre åren coachat entreprenörer i inkubatorn.

I februari lämnade Jesper Strömqvist rollen som verksamhetschef efter att ha rekryterats som VD till Länsförsäkringars innovationsbolag Lfant. Nu står det klart att det är Eivind Vogel-Rödin som tar över.

– Vi är väldigt glada att kunna presentera Eivind som ny verksamhetsledare. Eivind har en bakgrund och en personlighet som gör att han kommer passa utmärkt i denna roll. Förutom att ha varit en del av affärsteamet på Innovatum Startup under flera år har han även själv lyckats omvandla en innovativ idé till ett framgångsrikt företag, vilket är en väldigt värdefull erfarenhet i hans nya roll, säger Martin Wänblom, VD för Innovatum Science Park.

– Ett spännande uppdrag i en väldigt speciell tid vilket gör uppdraget än viktigare. Behovet av innovation och entreprenörskap kommer vara otroligt viktigt för samhället framåt och här kan affärsteamet på Innovatum Startup göra stor skillnad, säger Eivind Vogel-Rödin.

Ett brinnande intresse för digital teknik och affärer
Eivind har lång bakgrund inom media och den svenska startupvärlden. 2007 grundade han startupbolaget Shootitlive en tjänst för att publicera bilder och video i realtid med kunder som The Times och Aftonbladet.

– Det är svindlade att tänka på hur snabbt utvecklingen gått. När vi startade Shootitlive 2007 var det samma år som iPhonen kom och molntjänster för att kostnadseffektivt skala upp sin datakraft var i sin linda. Idag kan nästan vem som helst hantera hundratusentals användare från sitt sovrum, säger Eivind.

Shootitlive såldes 2016 till TT-News Agency.

Hoppas kunna bidra med egna lärdomar och misstag
– De viktigaste lärdomarna från min egen resa är vikten av att tro på sig själv och sin idé samt att ha ett starkt team. Som verksamhetschef hoppas jag kunna bidra med affärsmässiga och digitala erfarenheter, och även lärandet från de misstag som jag gjort på vägen, säger Eivind.

Eivind tillträdde som nya roll den 1 april och ingår nu också i Innovatum Science Parks ledningsgrupp som arbetar för att utveckla hela koncernen.

– Eivinds digitala spetskompetens kommer att vara oerhört viktig för utvecklingen av Innovatums verksamhet framöver, avslutar Martin.

Kontakt:
Eivind Vogel-Rödin, Verksamhetschef Innovatum Startup