Inobi lanserar kraftfull ny metod för att arbeta med mötesplatser

För fyra år sedan blev Inobi i Göteborg ombedda av en kund att förklara begreppet "mötesplats". Frågan blev starten på en lång resa som har resulterat i utvecklingen av en kraftfull ny metod för att analysera och arbeta med mötesplatser av olika slag. Metoden har använts inom kontoret under några år och presenteras nu i detalj i boken "Att bygga mötesplatser - guide till strategisk interstrukturförsörjning."

- Svaret på den korta frågan blev långt därför att vi upptäckte att mötesplatser är ett ord som många använder men som ingen riktigt kan definiera, säger Martin Livian, arkitekt på Inobi och en av författarna till boken. Det visade sig helt enkelt vara förbluffande dåligt utrett vad mötesplatser egentligen är och hur de fungerar. Och ännu sämre ställt var det med förståelsen för hur mötesplatser sitter samman med varandra i system där den enskilda mötesplatsen för sin funktion alltid är beroende av sin kontext. Detta är ett problem, eftersom kunskapsbristerna leder till att samhällsbyggare och andra aktörer ofta misslyckas med att uppnå de effekter man eftersträvar. Med vår nya metod kan det "osynliga" systemet av mötesplatser synliggöras och hanteras i tidiga skeden.

Den nya boken är på 367 sidor och rikt illustrerad med fotografier och förklarande grafik. Boken vänder sig till alla som har intresse av frågorna, men de huvudsakliga målgrupperna är arkitekter, samhällsplanerare, fastighetsutvecklare och campusbyggare. Inobis VD Andreas Eklöf säger:

- Detta har varit ett stort och mycket omfattande projekt för oss, men ett väldigt viktigt sådant, som vi är stolta över. Vi har fått bedriva ett grundforskningsarbete och jag vill mena att vi idag bryter ny mark. Jag är övertygad om att den här boken är angelägen och kommer lämna ett viktigt bidrag till samhällsbyggande, från den lilla till den stora skalan. Att arbeta utifrån mötesplatsperspektivet i exempelvis utformningen av stadsmiljöer är nödvändigt för att inte tappa bort de sociala värden som är helt fundamentala i ett nätverks- och kunskapssamhälle.

Det säger Andreas Eklöf, som avslutar:

- Vi vill bli bäst i världen på att hjälpa kunder att förstå hur mötesplatser fungerar och hur de kan fungera ännu bättre. Med den nya boken kan vi nå fler och bidra till kunskapsutvecklingen i hela samhällsbyggnadssektorn, och därmed till ett bättre samhälle.

Boken ”Att Bygga mötesplatser” kan beställas via Svensk Byggtjänst eller direkt från Inobi.

Kontaktperson: Andreas Eklöf, tel 031-3802041 / andreas.eklof@inobi.se