Input interiör expanderar i Umeå

En ökad tillväxt i regionen skapar stora utvecklingsmöjligheter för företagen i Umeå. Många satsar på framtiden och ett av dem är Input interiör som snart kan inviga sitt nya kontor, lager och showroom.
– Det känns fantastiskt kul att vi växer tillsammans med våra kunder, säger Johan Nilsson, platschef på Input interiör i Umeå.

Förra året hamnade Umeå i topp över årets Superkommuner, en utmärkelse som baseras på prestationer i bland annat ekonomi, skolresultat, inflyttade invånare och antal företag i kommunen. Och staden ser fortsatt ljust på framtiden. Med den nya satsningen på universitets- och sjukhusområdet Universitetsstaden är förhoppningen att skapa en innovationsmiljö i internationell klass som lockar fler invånare och företag.

Rekordtillväxt

Input interiör har märkt av den positiva utvecklingen i staden. Umeå Universitet, Vattenfall och Länsförsäkringar Västerbottens nya huvudkontor är några av de platser som inredningsföretaget har upphandlat, projektlett och levererat inredning till under de senaste åren.

– Det känns fantastiskt kul att vi växer tillsammans med våra kunder. De senaste fyra åren har vi mer än fördubblat vår omsättning. Vi har arbetat med projekt till kunder inom näringslivet, men också med omfattande projekt i offentlig sektor där vi har levererat till landsting och universitet i regionen, säger Johan Nilsson, platschef på Input interiör i Umeå.

Företaget har också engagerat sig lokalt och är samarbetspartner till Hjältarnas Hus, ett anhörighus där barnfamiljer kan bo tillsammans när ett barn har insjuknat.

Nytt och större lager

Den ökade efterfrågan har lett till att Input interiör blivit trångbodda i lokalerna på Björnvägen i Stora Birks handelsområde.

– ­Det började med att vi ville rusta upp köket, men i takt med att affärerna ökade växte vi också ur vårt lager. Då valde vi istället att göra en helrenovering, där vår utställning, personalutrymmen, arbetsytor och konferensrum får en uppfräschning med nya ytskikt, berättar Johan Nilsson.

Den största förändringen sker på lagret, som i det närmaste har fyrdubblats i storlek.

– Det befintliga lagret har inte fungerat med vår stora volymökning. Vi bygger därför ett nytt som ger en bättre arbetsmiljö för våra montörer och underlättar leveranser till våra kunder.

Även personalstyrkan har växt och idag arbetar 14 personer på heltid på företaget. Johan Nilsson ser fortsatta möjligheter att utöka personalen.

– Vi hoppas att den positiva utvecklingen i Umeå möjliggör att vi kan fortsätta växa och rekrytera fler kompetenta medarbetare.

Invigning i maj

Under våren kommer lager, kontor och showroom att stå färdigt. Invigningen av de nya lokalerna sker i samband med Möbelmässan Norr den 17 maj, en inredningsmässa som Input interiör anordnar för det 9:e året.

– Då ser vi framemot att få bjuda in våra kunder, leverantörer och inköpare till att se det senaste inom offentlig miljö, och samtidigt få se våra nya lokaler, avslutar Johan Nilsson.

• input interiör

• Västerbotten