Nytt huvudkontor för Blåkläder i Svenljunga

Blåkläder vill med nytt huvudkontor skapa en attraktiv oas i Svenljunga. Det handlar främst om att bevara befintlig kompetens och om att locka nya talanger.

Det senaste året har Blåkläder genomfört hela 30 nyrekryteringar till huvudkontoret i Svenljunga. Men trots verksamhetens stabila tillväxt och internationella anseende har det inte alltid varit en lätt uppgift.

– Naturligtvis är det enklare för företag i storstäder att locka nya medarbetare. Men samtidigt har vi ett arv och en anda här i Svenljunga som vi vill bevara. Vi har investerat i en riktigt bra arbetsplats, något utöver det vanliga, för att bevara befintlig kompetens och för att locka nya talanger till oss, förklarar Kalle Larsson Global Marketing Manager på Blåkläder.

För att skapa en attraktiv arbetsplats där företagets varumärke införlivas har Blåkläder inledningsvis involverat de anställda i projektet. De har fått möjlighet att tycka till om utformningen av en framtida optimal arbetsplats.

– Om vi vill locka de främsta talangerna till Blåkläder måste våra befintligt anställda trivas och sprida det goda ryktet, därför har det varit jätteviktigt att engagera dem, säger VD Anders Carlsson och fortsätter:
– Önskemålen varierade. Allt från riktigt gott kvalitetskaffe till en bana för paddle tennis har tagits upp. Vi har försökt möta önskemål i så stor utsträckning som möjligt.

Det nya kontoret avspeglar Blåkläders image och identitet. Utställningen av företagets produkter har fått en central placering i lokalen för att visa på dess betydelse för verksamheten. När besökare och medarbetare kliver innanför dörrarna möts de av en trivsam och välkomnande miljö som snarare beskrivs som en mötesplats än en arbetsplats. En oas mitt i Svenljunga.

Aktiva medarbetare har också prioriterats i projektet vilket resulterat i ett 50 kvadratmeter stort gym mitt i lokalen och redan nu finns det planer på sport- och aktivitetsområden utanför kontoret.

Det behovsanpassade kontorslandskapet är uppdelat i olika rum men med landskapsprinciper som underlättar arbete i team. Hos Blåkläder har man satsat på öppna kontorsytor med både fasta platser och free seating, kontorsrum finns för de tjänster som kräver det samt flera mindre mötesrum, 12 konferensrum och gemensamhetsytor för både umgänge och arbete.

Enligt Niklas Swedblom, platschef på Input interiör i Kinna, som projektlett arbetet och levererat inredningen till Blåkläders nya lokaler blir arbetsmiljö ett allt viktigare konkurrensmedel i jakten på kvalificerad arbetskraft.
– Vi vill trivas och må bra på våra jobb och det hör ihop med interiören. Ta bara ergonomi – om vi är pigga i kroppen utför vi ett bättre arbete. Tilltalande design gör oss dessutom glada, alerta och stimulerade. Det är inte ovanligt att arbetsmiljö till och med värderas högre än lön och förmåner i valet av arbetsgivare.

Vad som gör arbetsplatsen attraktiv varierar beroende av till exempel bransch och arbetsgivarens storlek. Men en övergripande faktor som får människor att trivas är gemenskap.
– Nästan alla vill ha fina gemensamhetsytor. Vi vill umgås på arbetsplatsen och utbyta kunskap och erfarenhet över avdelningsgränser, avslutar Niklas Swedblom.

• input interiör
  • referenser