Ett mellanår med ljusglimtar på möbelmässan i Milano

Årets största designhändelse, Salone Internazionale del Mobile, i Milano är över för i år. Kvar på näthinnan stannar dock intryck i mängder tillsammans med nya insikter och uttryck.

Måhända som en följd av ett ekonomiskt trevande och oroligt Europa kan 2015 års Salone Internazionale del Mobile sägas vara ett mellanår. I väntan på vad 2016 har att komma med tycks satsningarna vara mer försiktiga.

– Generellt handlar det om mycket befintliga produkter i nya versioner snarare än nyhetssläpp, vilket i sig inte behöver vara något fel. Jag tror också att tidsandan påverkar och får producenter och formgivare att tänka till några gånger extra innan en ny produkt skapas och förs ut på marknaden, menar Johan Olsson på Input interiör som besökt mässan sedan många år. Han fortsätter:

– Istället hyllas det befintliga i nedkrympta och uppförstorade versioner samt i nya färgställningar. Färgmässigt är det spännande att se hur mer klara toner återvänder, såsom gult, koboltblå, grönt och rött. De som har jubileum att fira är heller inte sena med att göra detta och plocka upp gångbara serier ur arkiven.

Cassina uppmärksammade att Le Corbusiers LC Collection nu firar 50 år och Fritz Hansen att världens mest producerade stol, klassiska Sjuan-stolen nu har 60 år på nacken. Italienska Zanotta firade 70 år och finska Artek 80 år.

På Milanos gator
Förutom det gigantiska mässområdet på över 220 000 m2 pågår möbelmässan runt om i Milano. I områden som Zona Tortona, Ventura Lambrate och Brera trängs besökare från hela världen för att uppleva årets mest spännande installationer, showroom och genuina trattorior och boutiquer.

– Mest uppmärksamhet har nog danska Mindcraft fått men helhetstänket i Mooois respektive Paola Lentis installationer förtjänar också att omnämnas. Ingenting lämnas åt slumpen i deras respektive inramningar samtidigt som produkterna får fullt fokus, menar Johan Olsson.

Förberedelser inför EXPO 2015
Förberedelserna inför världsutställningen EXPO 2015 som tar plats i Milano 1 maj – 31 oktober hade samtidigt som Milanomässan kommit in på upploppet. Överallt pågick upprustning, ombyggnationer och uppbyggnad av alltifrån tunnelbanestationer till mässpaviljonger. Inte så konstigt då ca 20 miljoner människor väntas besöka utställningen som går under namnet ”Feeding the Planet: Energy for Life”.

---- Milano 2015 ---

Mest omtalat
Årets mest uppmärksammade installation stod danska Mindcraft för. Med spegelblankt golv fick GamFratesi klostergården på Minore di San Simpliciano att komma till liv men frågan är om inte inramningen överskuggade designföremålen?

Bäst på stan
Bästa helhetstänk bland installationerna på stan stod Paola Lenti enligt oss för. Lenti återvände liksom tidigare år till vackra Chiostri dell’ Umanitaria, ett kloster med anor från 400-talet. Upprepande skulle man kanske kunna tycka men Lenti lyckas även i år att fånga en alldeles särskild stämning på de grönskande gårdarna med utemöbler i spännande materialval och träffsäkra färgsättningar.

Gränsöverskridande
Moooi återvände för tredje gången till Via Savona 56 under namnet ”The unexpected welcome”. Med säregna och närmast hotfulla fotografier av Rahi Rezvani stretchade Moooi återigen på gränserna för det som känns bekant och bekvämt.

Klara kulörer och lite svärta
Efter år av smutsiga pasteller märks en uppgång av mer klara färgsättningar, framförallt som färgstarka accentfärger. En något nedsvärtad men ändå stark gul går i bräschen (ofta i sällskap med rosa) tätt följd av koboltblå, grönt och rött. De okonstlade grundfärgerna är tillbaka vilket syntes hos bland annat Arper, Vitra och Fritz Hansen.

Bulligt och överdimensionerat
Glöm det strikta och avskalade. På väg tillbaka är de mjuka, bulliga och inbjudande formerna. Lägg därtill lekfulla och överdimensionerade detaljer och du får ett formspråk som kanske allra bäst tar sig uttryck i Patricia Urquiolas soffa Bold för Moroso men också hos DePadova och svenska Offecct.

I backspegeln
60- och 70-talet som stor inspirationskälla var en av de tydligare tendenserna. Ett metauniversum där en blick i backspegeln nu återges med lite extra flärd. Snyggast och mest omsorgsfullt genomfört av arkitektbyrån Dimore Studios på restaurangen Via Ceresio 7 samt på Dimore Gallery. Också hos Moroso var influenserna tydliga och under mässveckan väldokumenterade i sociala flöden.

Vågat och rymdinfluerat
Milanoveckan bjöd på mönster från golv till tak och bland textilier och mattor tog de som allra störst plats. Det trygga och stilrena geometriska får lämna allt större plats till vågade motiv i starka färgställningar, bland annat hos Moooi och Rossana Orlandi. Därtill märks en tydlig inspiration från rymden vilket syntes hos Diesel m fl.

Miniatyrer
Den kanske lekfullaste tendensen av dem alla var de många miniatyrerna. Ofta tillverkade med stor precision och som en exakt nedskalning från originalet. Men kanske finns det en djupare underton. Ger miniatyrerna oss en ökad känsla av kontroll i en oviss omvärld?

Obehandlat och skulpterat
Naturmaterialen är fortsatt framträdande med obehandlat trä och natursten i centrum. Ytorna tillåts vara skrovligt taktila och opolerade. Istället för att nöja sig med att placera en stenskiva på ett underrede syns en mer skulptural ansats där de formmässiga gränserna tänjs.

• inredning
  • salone internazionale del mobile
  • milano
  • material