Med framtidens lärandemiljöer i fokus

Det senaste århundradet har skolan modifierats drastiskt. Vår syn på kunskap, pedagogik, digitalisering och tillgänglighet av fakta har förändrats samtidigt som våra lärandemiljöer i princip stått helt stilla. Detta är agendan för den landsomfattande turné Input interiör och Tengbom Arkitekter nu genomför.

På plats i inredningsföretaget Input interiörs lokaler runt om i landet samlas under april månad inbjudna gäster från landets kommuner och skolor för inspirerande lunchseminarier hållna av representanter från Input och Tengboms. De kommer presentera det projekt som initierats av Input interiör och som i samarbete med Tengboms Arkitekter resulterat i ett produktsortiment som sedan tagits fram i samarbete med en rad svenska möbeltillverkare.

Produkterna i sortimentet går under namnet ”Alphabet City” och är ett nytänkande tag från de båda aktörernas sida i att försöka driva förändring inom dagens skolmiljö. Fokus under seminarierna kommer ligga på megatrender såsom globalisering, digitalisering och individualisering som viktiga påverkansfaktorer i utvecklingen av framtidens skolmiljöer, påverkansfaktorer som dagens skolväsende måste lyssna till och anpassa sig efter, menar de.

Input interiör tar även upp ämnet hållbarhet, vilket man i projektet har lagt stor fokus vid. Produkterna i Alphabet City har hög kvalitetsnivå och klarar högt satta miljökrav, något som blir allt viktigare vid offentliga upphandlingar idag

- Vår ambition med projektet är att tillföra värden som gör skolan till en trygg och attraktiv arbetsplats för lärare, inspirerande och tillgänglig för elever och modern och flexibel för dagens och framtidens lärandemiljö. För oss det en självklarhet att en modern och framgångsrik skola ska innehålla hållbar inredning, det vill säga inredning som har hög kvalitet, som påverkar miljön så lite som möjligt och är tillverkad under goda villkor, berättar Patrik Clavenstam, Business Developer Management Input interiör.

• inspiration
  • input interiör

-

Patrik Clavenstam