Ny scen för skandinavisk och internationell design invigs i Borås

Lokstallarna från 1863 har fått nytt liv. De moderniserade lokalernas nya funktion blir att utgöra en scen för skandinavisk och internationell design.

Genomgripande restaurering

När Input interiörs grundare och CEO Sune Lundqvist först köpte lokstallarna var det på grund av sin förkärlek för gamla hus. En omfattande renovering av de gamla byggnaderna påbörjades i vilken hundraåriga tekniker och tidstypiska material har använts.

- Vi kom fram till att "gammalt är gammalt och nytt ska vara nytt". Lokstallarna handlar om modern form med gamla tekniker i äkta material, säger arkitekt Bo Ekström på MA Arkitekter AB, anlitad för att rita tillägg och ta lokstallarna in i modern tid.

Konstruktionen har säkrats, taket har återställts, det ursprungliga teglet fogats om, väggarna målats och nya isolerglas infogats i gamla fönsterramar.

- Inställningen har varit kompromisslös, varje beståndsdel har noga analyserats och avvägts, berättar Bo Ekström och fortsätter:

- Resultatet är ett paradexempel på "Conservation and Transformation", en befintlig byggnad som förädlas tillsammans med nybyggnation till en ny funktion.

I sista stund

Lokstallarna är kulturhistoriskt intressanta och har klassats som bevarandevärda av Borås stad. Då byggnaderna var i mycket dåligt skick när de köptes var det i sista stund de räddades från totalt förfall. Fredrik Hjelm, stadsantikvarie i Borås berättar:

- Symbolvärdet är enormt. Järnvägen såg till att Borås blev uppkopplat mot världen och har haft en avgörande betydelse för stadens utveckling. Utan den hade Borås bara varit ett obetydligt litet samhälle i inlandet, menar han och fortsätter:

- Det är viktigt att byggnader såsom dessa bevaras för framtiden. De kan berätta för nuvarande och kommande generationer om den betydelse som järnvägen haft för Sverige och Sveriges utveckling. Fler borde upptäcka att det också finns ekonomiska värden i gamla byggnader. Är man beredd att satsa hjärta och pengar kan man få något väldigt unikt och udda.

En scen för kultur och design

Input interiör har nu flyttat in i de färdigställda lokstallarna som inhyser både kontor och showroom. Men lokstallarna är så mycket mer menar Sune Lundqvist:

- Drömmen har varit att skapa en självklar mötesplats för arkitekter, formgivare och kunder där de kan mötas, få inspiration och utbyta idéer. Det är också en plats där vi kan hålla i utbildningar, förkovra oss och bjuda in våra samarbetspartners. Lokalernas utformning och akustik gör dem mycket lämpliga för olika tillställningar/events, konstnärliga teman och musikaliteter, berättar han entusiastiskt.

• inspiration
  • input interiör