Svenskars drömbadrum toppas inte längre av helvitt

Svenskars drömbadrum toppas inte längre av helvitt

I badrumsföretaget INRs senaste konsumentundersökning har helvitt petats ner från förstaplatsen. 38 % drömmer nu om ett modernt vitt och svart badrum. En badrumsrenovering innebär en stor investering. När det väl kommer till kritan är många fortfarande rädda för att välja färg på inredningen. Av erfarenhet vet vi att valet oftast hamnat på enkelt vitt i slutändan. "Då kan man alltid addera och byta färg med hjälp av textilier", brukar det försvaras.

Färglatt på uppsegling
Tätt efter på andraplatsen när det gäller färgval i drömbadrummet kommer naturfärger med 35 % av svaren. Vi ser en förskjutning i modet eftersom var sjätte tillfrågad, 16 %, faktiskt önskar sig ett färgstarkt badrum. Fjärde svarsalternativet, klassiskt helvitt, fick lägst antal röster; endast var tionde person föredrar helvitt. Kanske rör vi oss långsamt tillbaka mot färgglada 60- och 70-talsmodet då färg dominerade i badrummen. Precis som olika material och former kan färger sätta en mer personlig prägel på en inredning och även förstärka känslor som lugn, energi och harmoni.

Retro går hem i storstan
Vi vet att yngre storstadsmänniskor tenderar att hoppa på trender snabbare än genomsnittssvensken, vilket tydligt framgår av att var fjärde storstadsbo tilltalas mest av inredningsstilen retro, samtidigt som ingen alls av dem som svarat och bor i mindre städer, tätorter eller på landsbygden tilltalas av retrostilen. Å andra sidan föredrar hela 42 % av landsbygdsborna en lantlig stil, medan bara 5 % av storstadsborna bekänner denna inredningsstil. Ingen under 30 år som bor i lägenhet önskar en lantlig stil. Totalt sett är det inredningsstilen
modernt som gäller för drygt hälften av de svarande, följt av lantligt, sen minimalistiskt och sist kommer alltså retro.

Funktionaliteten är mest avgörande i badrum
Om de svarande tvingas välja mellan funktion och design är det funktion som vinner som det mest värdesatta, före design. Trender pekar på att badrummen i framtiden kommer kräva mer av tillverkarna. Stilrent och lättstädat med smart funktionalitet ska gå hand i hand med designen och badrummet ska vara ett rum för avslappning.

I undersökningen deltog 285 respondenter.

Besök vår hemsida för ytterligare badrumsinspiration, http://www.inr.se/sv/inspiration-badrum/