Blogginlägg -

Att starta eget efter utmattning - Jenny & Marias resa till inredare med Inredningskurser!

Vi har stor variation på våra elever, vissa kommer direkt från gymnasiet och somliga är mitt i livet, har sagt upp sig från sina jobb och vill satsa på en ny karriär. En del har utmattning eller utbrändhet i bagaget och vill göra något de länge drömt om, satsa på sin dröm att jobba med eller lära sig mer om inredning. Vi har pratat med våra elever Jenny Aldenborg och Maria Brygelsson som har delat med sig av sina erfarenheter inom just det här med oss!

Processed with VSCO with hb1 preset

Hej Jenny & Maria, berätta lite om vilka ni är, vad ni gör och var ni bor?

J: Jag är 37 år och bor tillsammans med min man och våra två döttrar Molly & Majken i ett radhus i Göteborg, barnen är 7 & 4 år gamla. Sedan i våras arbetar jag på Studio In AB som är ett företag som arbetar med inredning och homestaging, först arbetade jag som konsult ungefär 2 dagar i veckan parallellt med studierna och mitt helgjobb som säljare på Mio. Men sedan augusti arbetar jag 80% som anställd, vilket känns så kul!

M: Maria heter jag och är 41 år. Bor med min familj, man och två barn - Tilda 12 år och Theo 10 år i sydvästra Göteborg i ett nyköpt hus vid havet. Jag är frilansande Inredare och Stylist som sedan i somras jobbar på Studio In.

Vad fick er att börja studera hos Inredningskurser?

J: Efter tio år som förskollärare på samma arbetsplats (jag har varit föräldraledig inom denna tiden med) kände jag efter att gått igenom en tid med mycket stress att det var dags att göra någonting annat. Jag hade länge drömt om att få förverkliga min dröm om att arbeta med inredning men inte vågat. Med en inre övertygelse och en förmåga att resa sig efter en svacka i livet tog jag steget. Jag hittade utbildningen hos er på nätet och kände direkt att den tilltalade mig, så jag tryckte på knappen och körde igång processen, det fanns liksom inget annat alternativ då, jag ville framåt!

M: Efter ett förflutet som egenföretagare tillsammans med min familj inom Restaurangbranchen och sedermera flera år på kundtjänst-sidan inom logistik, hamnade jag inför någon slags vägskäl. Efter en rejäl utmattnings-krasch för ett par år sedan, med sjukskrivning som enda utvägen, började jag vrida och vända på det mesta i mitt liv. Då kämpade jag med heltidsjobb och ett barn med speciella behov parallellt, och var helt övertygad om att jag ”minsann inte är typen som går in i väggen”...

En fråga från en ”jobb-coach” ställde allt på sin spets. Han frågade ”OM du fick syssla med vadsomhelst här i livet, vad skulle det vara?”

-”Inredning är ju min stora passion men…”

-”Stopp… inga men… DÅ ska du jobba med inredning!”

Jag gick hem och började Googla olika kurser. Jag fastnade för Inredningskurser och hela upplägget med distansutbildning med träffar och praktik. And the rest is history, som man säger!

Hur upplevde ni reaktionerna från omgivningen när ni bestämde er för att säga upp er och följa er dröm?

J: På riktigt har jag inte mött en enda negativ kommentar om att totalt byta bana, utan endast hejarop och positiva reaktioner. Många har berömt mig för att vara modig att följa min dröm och under hela denna resa har jag insett hur viktigt det är att våga kasta sig ut i det okända för man växer så som person. Vad är det värsta som kan hända brukar jag fråga mig själv…

Några har undrat hur arbetsmarknaden som färdig inredare ser ut och hur jag tänkt mig framtiden. Detta var inget jag funderade så mycket på, jag följde bara hjärtat och analyserade inte så mycket som jag vanligtvis gör. Jag bestämde mig tidigt för att jag skulle ha roligt under mitt studieår, våga ta det lugnt och att fånga tillfällena som kom. Det verkar ha varit ett vinnande koncept för mig för det har lett mig framåt på ett fantastiskt sätt.

M: Det som känts härligt är alla peppande kommentarer om hur modigt det är att våga byta bana ”mitt i livet” (vad det ens är… ”mitt i livet”- känner mig inte en dag äldre än 27, hehe).

Precis som Jenny, så bestämde jag mig tidigt i processen, att detta skulle vara MITT år. Det skulle vara lustfyllt och härligt. Utmanande- ja visst! Men jag såg till att njuta på vägen. Träffarna i Stockholm blev en liten vardagsflykt, jag såg till att bo på mysiga hotell och riktigt suga in alla härliga miljöer.

Många som söker sig till oss har liknande historier som er - mitt i livet med utbrändhet eller utmattning i bagaget och funderar kanske på att säga upp sig från jobbet, utbilda sig inom inredning och starta eget - vad är ert bästa råd till dem?

J: En viktig aspekt att ha med sig innan man bestämmer sig för att börja studera på distans är att det krävs mycket hårt arbete, så att vara mentalt redo för det är såklart viktigt. Det krävs såklart att man har en ekonomisk möjlighet att göra det jag gjorde, att både betala sin utbildning samt att inte dra in så mycket inkomst. Det ställer ju såklart höga krav på att man antingen själv har sparat pengar eller att man om man lever tillsammans med någon så att man kan hjälpas åt. Men att inte lägga pengar på onödiga saker är rätt befriande och med målet inställt är det enklare att klara av det för då känns sparandet inte som en uppoffring. Mitt råd är därför att räkna på hur du skulle klara dig genom att inte tjäna så mycket för att kunna gå in helhjärtat i studierna (som kräver mycket av en stundtals!). Jag började med att endast jobba två dagar i veckan på mitt tidigare jobb till att efter tre månader säga upp mig helt och satsa på att endast studera. På så vis var det lättare för mig att släppa det gamla och helt fokusera på mitt nya val. Efter ett tag sökte jag jobb på Mio och jobbade helger där, vilket har varit så givande för både studier samt mitt nya yrke.

M: Jag skulle nog ändå råda att inte göra någonting ”i affekt”. Är man utbränd behöver man nog kanske fokusera på att komma på fötter igen. Fokusera på det först! Mer av saker som ger energi, mindre av saker som tar! Använd den här tiden att djupdyka- vad vill jag? Vad mår jag bra av? Små delmål. Och var snäll mot dig själv! Vila massor, och hitta metoder att ta itu med det tuffa. Det kan vara att gå promenader, lyssna på skön musik. Lyssna på inspirerande podcasts.

Steg nummer två- ta reda på vad i ”att jobba med inredning” som lockar just dig. Inte säkert du har alla svaren i början, men försök bena ut vilken del som inspirerar. Är det kanske offentliga miljöer, inredningsuppdrag hos privatkund eller kanske Homestaging för mäklare?

Sista steget - hör dig för! Kolla runt. Vad innebär det, t.ex, med Homestaging? För med facit i hand vet jag nu att ungefär 70% är logistik och fysiskt kånkande. Är jag okej med det? Se till att förväntningarna möter verkligheten helt enkelt.

Och så det här med att driva eget… vet jag vad det innebär? Med all administration och tid som läggs osv. Kanske man kan välja anställning först, för att få lite kött på benen? Eller så väljer man att frilansa lite här och där för att få en känsla, och slippa ansvaret fullt ut med enskild firma eller aktiebolag med allt vad det innebär. Den vägen har jag valt att gå. Då använder jag mig av Frilans Finans och fakturerar min nuvarande arbetsgivare, och kan också tacka nej till uppdrag om jag exempelvis behöver vara hemma med sonen eller liknande.

Hitta formen som känns bra för just dig! Och tappa inte bort tron på dig själv och din egen tycke och smak. Lätt hänt i alla flöden av intryck och åsikter. Låt din magkänsla leda vägen! Våga följa, och häftiga möjligheter kan öppna upp sig!

Vad tycker ni är viktigast att tänka på när man letar efter praktik?

J: Jag har hela tiden gått på magkänslan, och därmed också vågat säga nej till arbetsplatser som jag inte kände var den bästa praktikplatsen för mig. Om man verkligen vill till ett ställe är rådet att inte ge upp för att man får ett nej, kanske är det en dålig tajming just då och genom att pröva igen och med mer erfarenhet av studier i ryggen går det kanske bättre nästa gång. Sedan gäller det att vara lite framåt och visa vad man vill, det är ju inget som bara händer av sig själv man måste ta tillfällena som kommer och vidga sitt kontaktnät. För min egen del har jag märkt att när jag gjort det har det ena lett till det andra och möjligheterna har avlöst varandra.

M: Jag har nog valt raka motsatsen av metod än den Jenny använt. Tackat ja till allt och jobbat massor gratis!! Hehe! Nädå, men lite åt det hållet.

Jag har praktiserat på tre olika ställen parallellt med mina studier. Det har varit otroligt lärorikt! Jag var på Intro Inred i Göteborg och fick känna på en lite större organisation med flera stylister. Sedan var jag på ett lite mindre ställe Living by Wern baserat ute i Lerum. Där fick jag med mig en hel del om fotovinklar osv. då Malin är väldigt fotokunnig.

Tillsist landade jag på StudioIn där jag i princip tjatade in mig :) Jag har varit i kontakt med systrarna via Instagram ett längre tag. Först kunde de inte erbjuda något. Men jag mailade titt som tätt för att ”kolla läget”. Jag ville så gärna få en chans att få testjobba med dem. Och så tillslut tajmade jag in en liten lucka av behov hos dem.

SÅ sök sök sök! Ring och maila. Var lite ”ojante”...ja men ni vet ”inte-ska-väl-jag”- släpp det! Du är grym och har massor att erbjuda. Så är det bara! Fake it til’ you make it i början, om det behövs. Oftast är du din egen största kritiker, tyvärr.

Att jobba som konsult och hinna med familj och fritid är verkligen ett pussel, vad är ert bästa tips för att hålla balansen?

J: Ingen enkel nöt att knäcka, men försöker tänka att jag inte kan hinna med allt samtidigt. Att bryta upp och studera vidare kräver mycket och stundtals är man helt slut. Då är det inte rimligt att också hinna med att vara lika social med vänner som innan, eller att kunna resa som förut, eller att lägga lika mycket tid på en hobby etc. Familjen har största prio och sedan får resten rangordnas efter vad som går att få till. Träning försöker jag att ta mig tid till då jag mår så mycket bättre rent mentalt av att röra mig. Ett annat råd är att lägga ifrån sig mobilen lite oftare, det skapar mer tid. (märk väl att allt detta jobbar jag med ständigt;-)

M: Jaaaaa du… livspusslet. Det är ett evighetsprojekt. Ett konstant arbete, tänker jag. Får min del har jag fått prioritera, och faktiskt prioritera bort vissa saker. Min terapeut sa till mig någon gång ”det finns väldigt få riktiga borden och måsten här i livet.” Så är det nog. Många ”måsten” har man skapat själv.

Sedan har jag en väldigt stark passion och magkänsla som får leda vägen. Även dagar när det är lite tuffare. Mitt mål är att försöka behålla det lustfyllda, min kärlek till färg och form och detaljer.

Min fritid och mitt jobb flyter ihop, och det är helt okej. Men passa dig lite. Se till att koppla bort helt och vila också. Som min kloka kollega Jenny säger, lägg ifrån dig telefonen och datorn och Pinterest och allt vad det kan vara. Glöm inte att leva. (Uhum… detta kommer från någon som Pinterest’ar både vid nattning och i ICA-kön, hehe!!)

Stanna upp, känn efter, lyssna på din kropp!

Untitled design (1).png

Vad kan vi vänta oss av er i framtiden?

J: Tycker själv med backspegeln i handen att jag kommit en bra bit på väg i att jobba med något som jag drömt om länge. Jag kommer fortsätta att utmana mig själv och ta tillvara på tillfällen som dyker upp och fortsätta att gå utanför min “comfort zone”. Det har verkligen fått mig att inse att jag utvecklas genom att inte bara välja det bekväma och ta den enklaste vägen. Ska det till en förändring måste man jobba med den själv! Min förhoppning är att Maria och jag kommer att fortsätta arbeta ihop, för vi är ett bra team som utvecklas ihop och ger varandra kreativ frihet och beröm.

M: Ett som är säkert är att jag troligtvis kommer att jobba med inredning. Förhoppningsvis med härliga människor i min närhet som jag både kan gråta och skratta med (om det behövs). Det har jag verkligen hittat hos min StudioIn crew! Skratt och passion och lustfylldhet och en evig utveckling vill jag ha. Detta gör att man också orkar med de mindre glamorösa stunderna och känslorna. Som den känslomänniska jag är… så är detta viktigast! Försöker utmana mig själv och ta fram Pippi i mig, ”Detta har jag aldrig provat förut, så det klarar jag alldeles säkert!” sa hon, klokt. Svårt men så givande!

Sedan är det helt öppet! Det ska bli väldigt spännande att se, även för mig :)

Sist men inte minst - vart går ni för att hitta er dagliga inspiration? Instagram konton/bloggar/magasin/poddar?

J: Mina största inspirationskällor då det gäller inredning är Pinterest och Instagram. Ett annat bra sätt att komma vidare eller få nya infallsvinklar är att ge sig ut i joggingspåret, det sätter fart på hjärnan och ofta kan jag tänka nytt när jag kommer tillbaks hem.

M: Jag är nog lite som en öppen ventil när det gäller intryck. Jag tar in saker hela tiden. Det kan vara allt ifrån höstfärgerna på ett träd, till formerna på en byggnad. Jag är också modeintresserad, och detta inspirerar även min inredning.

Sedan är det personerna/personligheterna bakom som triggar min fantasi. Personligheten bakom en inredning, eller målgruppen inför en försäljning, t.ex. ”här vill en tjej i 25-30 årsåldern bo, som klär sig i Odd Molly och gillar ”ljust och fräscht”. Sedan försöker jag sätta min egen spinn på det, litegrann. En slags inrednings-storytelling. Hehe jag har nog alltid haft en livlig fantasi!

Sedan hittar jag mycket inspiration på resor och på hotell. Pinterest är en grym källa. Instagram också, men där är jag lite försiktig. Tycker att det handlar lite för mycket om likes, följare och algoritmer. Det känns lite tillrättalagt och uppstyrt, lite väl likriktat. Men med det sagt så har jag Instagram att tacka för mycket, och är inne flera gånger om dagen :)

Podcasts lyssnar jag också på.

Föreläsningar och olika events är grymt. Trendföreläsningar. Jag nördar ner mig i det mesta!

Om ni vill fortsätta följa Jenny och Marias resa kan ni göra det på deras Instagram fokus_inredning och att_hitta_hem_deco.