Johnson & Johnsons anställda skänker 82 500 kronor till Operation Smile

Johnson & Johnsons anställda skänker 82 500 kronor till Operation Smile, pengar som de själva samlat in via olika aktiviteter. Bidraget lämnas över i samband med att den kampanj som Operation Smile drivit under första delen av maj nu avslutas. Tack vare den generösa gåvan kan ännu fler barn och ungdomar i utvecklingsländer få en livsförändrande operation för sin läpp-, käk-, eller gomspalt.

Under Operation Smiles kampanj, #WALK4SMILES, har målet dels varit att samla in 1,5 miljoner kronor, dels att rikta ljus på alla de barn som ska ta sig till ett sjukhus i hopp om att få en operation; en resa som ofta börjar med en lång och mödosam vandring över bergen. Operation Smile har därför utmanat och uppmanat alla svenskar att ta en timslång promenad, en symbolisk gest för att visa medkänsla med dessa barn, som hoppas på en nystart i livet.

Den 3-13 maj pågick ett medicinskt uppdrag på Madagaskar, där Operation Smiles volontärer genomförde 166 operationer på barn och unga med läpp-, käk-, eller gomspalt, utan kostnad för deras familjer. Parallellt med det har kampanjen pågått hemma i Sverige, för att samla in pengar till nästa uppdrag; många fler barn väntar på hjälp! Johnson & Johnsons gåva är ett viktigt bidrag för att organisationen ska lyckas nå sitt insamlingsmål – och pengarna har medarbetarna i Danmark, Norge, Sverige och Finland alltså själva samlat in genom olika aktiviteter, däribland försäljning av påskägg, egenpärlade Smile-armband och ”J&J-Walk4Smiles-promenader”.

- Vi är sedan många år företagspartner till Operation Smile i USA. För oss är det självklart att vara med och bidra till verksamheter som ligger nära vår egen, och till att göra gott i länder där hjälpbehovet i vissa fall är obegripligt stort. Nu är vi extra glada över att vår personal har lagt ner så mycket tid och energi på att stödja Operation Smile. Det skulle jag vilja kalla ett CSR-projekt när det är som bäst, säger Fred Van Batenburg, vd för Johnson & Johnson Medical Devices i Norden.

- Johnson & Johnson har funnits med som en trygg partner länge, genom ekonomiska bidrag, men även genom att skänka läkemedel och medicinsk utrustning. Vi har ett gemensamt mål för ögonen – att hjälpa så många barn som möjligt till en nystart i livet, och kreativiteten hos Johnson & Johnsons anställda är helt fantastiskt, säger Cajsa Wiking, generalsekreterare för Operation Smile.

Läs mer om Operation Smiles kampanj #WALK4SMILES: www.operationsmile.se/walk4smiles

För mer information, vänligen kontakta Susanne Isberg, kommunikatör Operation Smile, 070-536 07 35, susanne.isberg@operationsmile.org