Karo Pharma stödjer Operation Smile

Specialty pharma-bolaget Karo Pharma har beslutat att stödja den medicinska hjälporganisationen Operation Smile med 2,5 miljoner kronor, som en engångsbetalning. Karo Pharmas huvudägare och styrelseordförande, Anders Lönner, bidrar samtidigt med motsvarande summa privat.

Sammantaget betyder det fem miljoner kronor för Operation Smile. Karo Pharma har vidare beslutat att under kommande tre år ge Operation Smile tre procent av nettoförsäljningen av företagets produkt BabySlide, ett medicintekniskt hjälpmedel som minskar risken för bristningar i samband med förlossning.

- Det känns verkligen bra att kunna ge det här bidraget till Operation Smile, som gör en så viktig insats för barn med läpp-, käk- och gomspalt. För oss känns det naturligt att stödja den här typen av organisation. Jag hade dessutom nöjet att själv stifta bekantskap med Operation Smiles grundare, Bill och Kathy Magee, då vi promoverades till hedersdoktorer samtidigt vid Karolinska Institutet 2014, så att nu kunna gå in och bidra till deras verksamhet känns extra roligt, säger Karo Pharmas ordförande Anders Lönner.

- Den här generösa gåvan är naturligtvis otroligt välkommen, liksom Karo Pharmas stöd i form av intäkter från försäljningen av BabySlide. Tack vare detta kommer vi nu kunna hjälpa flera tusen barn som behöver en operation. Det finns så många barn som väntar på att få hjälp, säger Operation Smiles generalsekreterare, Cajsa Wiking.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Edmark, pressansvarig Operation Smile, susanne.edmark@operationsmile.org, 070-932 97 99

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i utvecklingsländer på barn som lider av allvarliga ansiktsmissbildningar, framför allt läpp-käk-gomspalt. Många av dessa barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 270 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.

Andreas Magnell

Presskontakt Ansvarig PR och press 076-853 31 71