Operation Smile lanserar #WALK4SMILES

Den medicinska hjälporganisationen Operation Smile utmanar och uppmanar svenska folket att gå ut och gå en timme! Syftet är att visa solidaritet med alla de barn i utvecklingsländer, som ofta har en lång och mödosam väg att gå bara för att ta sig till närmaste väg – för att sedan därifrån ta sig till ett sjukhus.

Kampanjen #WALK4SMILES genomförs 3-13 maj, under samma period som Operation Smile har ett medicinskt uppdrag i staden Antsirabe, på Madagaskar. Under uppdraget planeras för livsförändrande operationer av cirka 150 barn med läpp-, käk-, eller gomspalt – utan kostnad för deras familjer.

Det är första gången Operation Smile Sverige lanserar en kampanj av det här slaget och förhoppningen är dels att rikta ljus på en av plastikkirurgins blinda fläckar på världskartan, dels att samla in lika mycket pengar som det medicinska uppdraget på Madagaskar kostar, nämligen 1,5 miljoner kronor. Tanken är att kampanjen #WALK4SMILES ska bli årligt återkommande.

När vi i höstas genomförde ett uppdrag på Madagaskar var Clara, 9 år, och Heritiana, 5 år, två av alla de hundratals barn som sökte hjälp. Clara fick en operation för sin dubbla läppspalt, medan Heritiana fick nej då han visade sig ha lunginflammation. I maj hoppas vi kunna hjälpa dem och många andra barn; Clara behöver få sin gom opererad och Heritiana både läpp och gom.

- För de här barnen är resan mot hjälpen ofta lång och mödosam och den startar nästan alltid med en lång vandring. Nu hoppas vi att många vill gå med oss och hjälpa oss att samla in pengar så att vi kan hjälpa ännu fler barn, säger Cajsa Wiking, generalsekreterare Operation Smile, och tipsar om möjligheten att gå tillsammans med en volontär, en av aktiviteterna under kampanjperioden.

Kampanjen #WALK4SMILES består av tre delar

Gå: Promenera en timme på egen hand, med vänner, eller tillsammans med någon av våra fantastiska volontärer!

Dela: I samband med promenaden – dela ditt engagemang genom att lägga upp en bild i sociala medier: #WALK4SMILES

Ge: Vi vill samla in 1,5 Mkr och uppmanar till att swisha valfri summa till: 900 22 21, eller starta en egen insamling.

AKTIVITETER

Volontärvandringar: Gå en timme tillsammans med våra medicinska volontärer, promenader som genomförs vid olika tidpunkter på en rad svenska orter. Passa på att ställa frågor om hur det är att åka ut på uppdrag för Operation Smile! Första volontärvandringen görs i Markaryd, i dag måndag 24 april.

Event:

Linköping lördag 6 maj: festligheter på Stora torget, promenader samt ”fan walk” till SAAB Arena (där Sveriges handbollslandslag spelar landskamp samma dag)

Stockholm söndag 7 maj: festligheter & promenad runt Riddarfjärden

Umeå lördag 13 maj: festligheter på Renmarkstorget & promenad ”broarna runt”

Malou & Julia: Operation Smiles ambassadör, TV-journalisten Malou von Sivers, och hennes dotter Julia, som föddes med gomspalt, återvänder till Madagaskar för att än en gång träffa Clara och Heritiana, två barn de lärde känna i höstas under sitt första besök. Följ deras resa i sociala medier nu under uppdraget och sedan i höst i TV4:s Malou Efter tio. Möt några av de barn som opereras samt några av Operations Smiles volontärer!

Följ uppdraget på Madagaskar, se var och när du kan gå med våra volontärer, ge en gåva eller starta en egen insamling: www.operationsmile.se/walk4smiles

För mer information, vänligen kontakta Susanne Edmark, pressansvarig Operation Smile, 070-932 97 99, susanne.edmark@operationsmile.org

Bilder bifogas. Fler bilder finns.

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i utvecklingsländer på barn som lider av allvarliga ansiktsdeformiteter, framför allt läpp-, käk- och gomspalt. Många av dessa barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som tar mindre än en timme och kostar runt 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 250 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp. Vi arbetar även långsiktigt genom att driva permanenta kliniker som förutom operationer erbjuder tandvård, nutritionsvård och logopedi. I dag finns 29 sådana kliniker i 19 länder. Varje operation förändrar ett barns liv för alltid. Operation Smile bildades i USA 1982 och finns i Sverige sedan 2011.